Hooggevoelige vrouwen
Wat gebeurt er als we de verantwoordelijkheid nemen over ons eigen leven en vervolgens in de interactie met andere mensen: thuis, op het werk en alle plekken daar tussenin. Wanneer we eenmaal bereid zijn in de richting te gaan die de ziel ons wijst, zullen we vroeg of laat ontdekken dat anderen zich tot ons wenden om richting te vragen. Mensen hebben spiritualiteit nodig die hen juist in verbinding brengt met de wereld en hen helpt, juist midden in deze nieuwe wereld hun taak te vervullen!
We bevinden ons in een overgangsperiode naar een nieuw tijdperk. ‘Vrouwelijk Meesterschap’ is gebaseerd op een besef van verbinding tussen de innerlijke delen van jezelf en uiteindelijk tussen jou en de verbinding met anderen. Dit meesterschap betreft een visie omtrent wat je wilt creëren in deze wereld, juist door dit samen te doen in verbondenheid met anderen, nadat je je innerlijke delen hebt weten te verbinden, zodat ze samen werken. Een hooggevoelige vrouw die vrouwelijk meesterschap volledig in haar bezit heeft genomen, inspireert voortdurend het ontwikkelingsproces van talenten bij anderen én zichzelf. Als je zo zelfbewust bent geworden, zoek je de erkenning niet meer van buiten af, maar kun jij jezelf deze bevestiging geven van binnenuit. Omdat je niet meer ten dienste van je ego leeft, maar vanuit je ziel, ben je hier niet meer naar op zoek. Je richt je aandacht veel meer op het creëren in plaats van naar bevestiging te zoeken! Waardoor je leert denken vanuit win/win situaties en mensen in je omgeving krijgt waarbij je elkaar op gaat tillen. Dat is het nieuwe en essentiële van vrouwelijk meesterschap! Juist omdat het zo belangrijk is!
Het is de taak van de hooggevoelige vrouw zelf om de behoefte van zichzelf te vervullen en pas wanneer dat is volbracht, voor de groep te gaan om deze te laten vervullen van hogere behoeften, waarbij het potentieel van de groep naar een steeds hoger plan getild wordt.. Een geïnspireerde vrouw die volgens haar meesterschap leeft, ontleent haar macht niet aan andere mensen, maar leeft en werkt vanuit haar diepste wezen.

Persoonlijk vrouwelijk meesterschap komt vanuit een roep van je eigen ziel. Dit komt in fases naar boven, zeker wanneer je je eigen vrouwelijke waarden onder ogen hebt gezien, wordt er iets wakker in je. Op het moment dat je zover bent dat je door het transformatieproces heen bent gegaan, kom je op een nieuw proces uit in jezelf dat vanzelf inzichten en inspiratie ontvangt.
Iedereen die een ziel heeft, bezit het potentieel om een geïnspireerd meesterschap zichtbaar naar buiten te laten komen. Als jij denkt dat je dat niet hebt, is dat een ‘oude’ overtuiging van jezelf. Als jouw innerlijk zodanig verandert dat de onbegrensde wijsheid van de ziel de bron van je handelen wordt, zal je het gemakkelijker vinden om je eigen weg in te slaan, op jouw eigen unieke wijze. Ik koester de vurige hoop dat je je eigen grootsheid ontdekt en ernaar handelt.
Ik heb het hier niet over de traditionele manier van meesterschap. Vanuit autoriteit, vanuit overheersing, vanuit de baas willen spelen. Ik heb het over een hele nieuwe vorm van meesterschap, de hoogste graad die je intern kunt behalen, waardoor je leven zo veel gemakkelijker wordt en hiernaar gaat leven. Zodat je leeft en werkt vanuit dienstbaarheid, ondersteuning, samenwerking en visie. Het is een levenshouding waarin waarden als rechtvaardigheid, vertrouwen, oprechtheid en integriteit centraal staat!

Een Nieuw tijdperk:
In deze nieuwe wereld is de oude vorm van leiderschap overbodig, omdat de vrouw die leeft vanuit Innerlijk Meesterschap zich constant afvraagt hoe zij de grotere doelen van haar visie, droom en doel het beste kan inzetten voor een betere wereld! Niet alleen voor de wereld van nu maar ook voor de wereld van de toekomst!
Wat is belangrijk bij Vrouwelijk Meesterschap:
- Vertel altijd de waarheid. Als je eerlijk bent naar jezelf, ben je ook eerlijk naar anderen over jezelf. Dan ben je ook eerlijker naar anderen.
- Geef je fouten gewoon toe. Fouten maken is menselijk. Fouten toegeven en daarvan leren is een vorm op weg naar een groter meesterschap.
- Neem verantwoordelijkheid voor jouw gedachten, woorden en acties. Jij hebt ze bedacht, uitgesproken of uitgevoerd. Niemand anders. Geef dit toe. Draai er niet omheen.
- Beken dat jij verantwoordelijk bent voor jouw leven. Dit toegeven betekent ook dat jij de regie hebt over jouw leven. Ikea begrijpt dit met de slogan: “Design your own life”.
- Respecteer dat iedereen uniek is. Respecteer ieder zijn/haar authenticiteit. Respecteer meningen, idealen, normen en waarden van anderen.
- Respecteer meningen van anderen, maar vertaal het naar jouw eigen wijsheid en waarheid. Neem niet klakkeloos advies van anderen aan. Reflecteer het op je eigen ervaringen, gevoel en wijsheid. Neem dan de beslissing die gevoelsmatig het meest zuiver, oprecht, vreugdevol en liefdevol is.
- Zet je kracht in om het verschil te maken. Om jouw toegevoegde waarde te laten zien. Verspil geen kracht door zinloze discussies, anderen de schuld te geven en zaken buiten jouw schuld te parkeren.
- Werk altijd vanuit jouw talent en passie. Zorg dat je de dingen doet waar je goed in bent en waar je hart sneller van gaat kloppen.
- Stop met negatief denken. Van negatief denken ga je klagen en mopperen. Zie het glas als halfvol. Denk positief. Denk in mogelijkheden, niet in begrenzingen. Denk in termen van creatie, niet in termen van afbreuk.
- Vertel de wereld waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Enthousiasmeer en inspireer anderen. Er is meer hulp beschikbaar dan jij denkt. Maak zichtbaar waar anderen jou mee kunnen helpen.
Wil jij ook je eigen de leiding terug over je eigen leven en je energie? Wil jij een goede relatie met jezelf, leren hoe je jezelf heelt en daardoor ook goede relaties met anderen opbouwen? Wil jij leren hoe jij in je kracht kunt blijven als hooggevoelige vrouw in elke situatie, omdat jij bewust bent hoe jij op je best kunt zijn en blijven? Wil jij jouw energielevel hoog krijgen en houden, zonder daar al te veel moeite voor te doen? Wil jij uit je overlevingsmechanisme komen en vanuit ontspanning je leven inrichten? Wil jij weten hoe het is om vanuit je hart te gaan leven?
Comfort zone
Wat is eigenlijk je comfortzone?
Je comfortzone is hoe je leven er nu uit ziet, waar je je comfortabel in voelt. Je kunt je binnen je comfortzone ontspannen. Je hoeft hier niets van jezelf. Geen moeilijke beslissingen te nemen, geen stappen te zetten naar groei en ontwikkeling.
Als je weinig nieuwe stappen durft te zetten in je leven heb je een mentaal beeld over jezelf waarin jij denkt wat jij wel en niet kunt én het heeft te maken met gewoontes. Gewoontepatronen die je hebt meegekregen vanuit je opvoeding, waar je vandaan komt en wat je door ervaringen in je leven bent gaan doen en blijven doen.
Veranderingen zorgen ervoor dat je in de ‘alert-stand’ komt te staan. Je hersenen maken dan stofjes aan. Als je te grote stappen wilt nemen, die je niet meer kunt overzien gaat je amygdala ontwaken, dat is een deel van je hersenen dat alarm gaat slaan. Dit laat je reageren alsof je heel erg schrikt, dan kun je gaan vechten, vluchten of bevriezen. De enige optie die je dan hebt, is alles heel gauw afblazen en terug gaan naar je huidige comfortzone.
Daarom is het beter om kleine stappen te zetten, zodat je je amygdala niet wakker maakt. Kleine stappen, zodat je de situatie kunt blijven overzien, die niet té moeilijk zijn om verder te kunnen groeien. Ze zeggen niet voor niets vaak stap voor stap. Dan kom je ook bij je doel uit, hoe groot dit ook mag zijn. Doordat je de amygdala niet wakker maakt, zorg je er ook voor dat je je stressniveau zo laag mogelijk houdt, waardoor het wel spannend is, maar leuk spannend. Een uitdaging, een prikkeling, willen groeien.

Hiermee laat je je comfortzone groeien, je vergroot deze als het ware. Je cirkel wordt groter, waardoor je leven groter wordt. Maar de meeste mensen durven deze cirkel niet goed te verlaten, zij ervaren angst voor veranderingen. Dit heeft ook te maken met geen verantwoordelijkheid durven te dragen voor hun leven als het verandert. Alles wat je nooit eerder hebt gedaan of meegemaakt ligt potentieel buiten je comfortzone.
Dit kan te maken hebben met slechte ervaringen:
- Eerdere ervaringen waarbij de amygdala wakker is geworden
- Geprojecteerde angst van anderen
- Angst voor verandering.
De meeste mensen gaan toch vaak veranderingen aan, omdat iemand in hun omgeving dat doet, bijvoorbeeld: een baan zoeken, solliciteren, een huis kopen, kinderen krijgen. Ze hebben het nooit zelf ervaren, maar het is ook gewoon, omdat iedereen dit doet. Ze hebben bij anderen gezien wat ze kunnen verwachten en calculeren dit in.
Maar echt iets nieuws doen, waarin je geen voorbeeld hebt gekregen, bij niemand hebt kunnen zien hoe zij dit ervoeren, dat is pas echt spannend. Dan gaat het erom dat je echt leert vertrouwen op jezelf!
Hierdoor kun je ook als mens gaan veranderen, dit heeft altijd bepaalde consequenties met voor- en nadelen:
Het kan zijn dat anderen niet begrijpen waarom je deze keuze maakt, je stuit op onbegrip.
- Je voelt je alleen of onbegrepen,
- Je bouwt meer zelfvertrouwen op,
- Je durft echt je eigen leven te leiden en trouw te zijn aan jezelf.
Wat ons vaak tegenhoudt is de onzekerheid. Gevoelens dat je het niet zeker weet en waar je moeilijk mee om kunt gaan. Wij houden van zekerheid, wat we kunnen verwachten. Dan functioneren wij het beste, maar ook op de automatische piloot. Zo trekt ook het leven vaak aan ons voorbij voor we er erg in hebben.
Als je je op de rand van je comfortzone begeeft, voel je dit aan alles; je vindt het spannend, er kan angst boven komen, kun je wel op jezelf vertrouwen? Je gaat excuses bedenken of verantwoordelijkheden buiten jezelf leggen: “Het zal wel zo moeten zijn”. Dat kan vaak zo’n tegenstrijdig gevoel geven, omdat een ander deel in jou wel op ontdekkingsreis zou willen gaan.
Wat zijn de voordelen als je stappen durft te zetten buiten je comfortzone?
Als je buiten je comfortzone zou leven dan liggen de echte beloningen op jou te wachten. Dan zie je pas wat het leven je te bieden heeft. Meer dan je je voor kan stellen. Dat is dan de beloning voor je inzet en je lef.
Ook het belemmeren van jezelf om verder te groeien, voelt onnatuurlijk op een gegeven moment. Waardoor je last kunt krijgen van psychische, fysieke of sociale klachten. Als je regelmatig wat nieuws probeert, verleg je je grenzen, waardoor je ook een leuker en aantrekkelijker mens wordt.
Daag jezelf gewoon uit en calculeer in dat als je valt, je ook gewoon weer op kunt staan.
Mensen groeien het beste als ze spannende dingen doen, en wat voor de een spannend is is voor de ander niets. Doe wat bij jou past en begin ergens. Als je goede ervaringen opdoet, weet je op een gegeven moment hoe je reageert en dat je als je elke keer op de grens van je comfortzone komt, even die spanning mag en kan ervaren. Maar dat de beloning kort daarna komt.
Mensen groeien door schijnbaar enge dingen te doen. Alleen op reis gaan, een berg beklimmen, een eerste workshop geven, bij een vreemde kapper binnenlopen, voor het eerst internetbankieren, de eerste dag op je nieuwe werk, vragen om opslag en ga zo maar door.
Wie het lef heeft om zichzelf uit te dagen zal merken dat het leven vrij goed is buiten de comfort- zone. Het is de plek waar je verwachtingen overtroffen worden (wie had gedacht dat je baas ‘ja’ zou zeggen op jouw voorstel voor loonsverhoging?) en dromen werkelijkheid kunnen worden.
Wie word je dan?
Als je je comfortzone leert vergroten voel je zekerder over jezelf, maar ook zelfstandiger en onafhankelijker. Dat maakt je leven een stuk leuker en ook veel gemakkelijker. Je zegt eerder Ja tegen mooie kansen, je laat ze niet meer zo gauw schieten. Juist door de ervaring en het doen, kom je er vanzelf achter dat het minder eng is dan het lijkt. Je komt uit je slachtofferrol en neemt het leven.

Transformatie
Je comfortzone wordt pas echt groter als je aan jezelf hebt bewezen dat jij je in een nieuwe situatie kunt redden. Door jezelf uit te dagen de eerste stappen buiten je comfortzone steeds opnieuw te wagen zul je snel groeien, en zul je jezelf steeds vrijer en onafhankelijker voelen. Wie wil er nu niet vrij zijn? Volledig vrij?
Als je leven volledig voorspelbaar is, rustig alles op dezelfde manier voortkabbelt, je geen angsten ervaart, ze ook ontwijkt, geen nieuwe prikkels en nieuwe ervaringen, zuigt dit ook het LEVEN uit je. Je bent ingedut, en voelt je leeg van binnen. Het is ook behoorlijk saai. Dan zit je gevangen in jezelf en je leven. Ken je dit gevoel?
Door jezelf uit te dagen nieuwe dingen te ervaren door de keuzes die je gaat maken, zal het ook weer gaan bruisen en bubbelen van binnen. Je hart kan weer een sprongetje maken, je vergroot je zelfvertrouwen. En je gaat je een stuk gelukkiger voelen, ook omdat je niet meer beperkt wordt door je angsten en (schijn)zekerheden.
20 Manieren om je comfortzone uit te breiden:
Hieronder vind je manieren om je comfortzone uit te breiden. Gebruik dit om zo je eerste kleine stappen te zetten buiten je comfortzone!
- Praat elke dag met iemand op straat of in een winkel die je niet kent.
- Bezoek een nieuw restaurant, elke keer als je uit eten gaat.
- Begin met een sport die je normaal niet doet. Zoals hardlopen, yoga, boksen of snelwandelen.
- Doe vrijwilligerswerk.
- Begin met een cursus die duidelijk buiten je comfortzone ligt.
- Durf voortaan te onderhandelen over prijzen waar dat mogelijk is.
- Kijk een maand niet naar het nieuws.
- Schakel twee dagen je telefoon uit.
- Wees dapper en overwin een grote angst.
- Lach tegen vreemden.
- Laat de hond uit van je buren.
- Durf te solliciteren op je droombaan.
- Zeg tegen mensen dat je ze leuk vindt als dat ook zo is.
- Kijk in de spiegel elke dag en zie het allerleukste in jezelf!
- Zeg ja tegen een uitnodiging waar je normaal nee tegen zou zeggen, kijk wat er gebeurt.
- Geef twee weken een verslaving op. Zoals je telefoon, koffie, suiker, internet of een game.
- Vertel iemand die je mooi vindt dat je diegene mooi vindt.
- Ga op zoek naar een leuke groep mensen met dezelfde interesses, en word onderdeel van die groep.
- Reis in je eentje. Al is het maar voor een paar dagen.
- Durf de controle los te laten, en vertrouw erop dat andere mensen het overnemen.
Voel je vrij om hieronder jouw reactie en/of jouw tips over dit onderwerp te delen, waardoor je ook andere inspireert.
Delen via de social mediaknoppen mag altijd.
Wil jij ook je eigen de leiding terug over je eigen leven en je energie? Wil jij een goede relatie met jezelf, leren hoe je jezelf heelt en daardoor ook goede relaties met anderen opbouwen? Wil jij leren hoe jij in je kracht kunt blijven als hooggevoelige vrouw in elke situatie, omdat jij bewust bent hoe jij op je best kunt zijn en blijven? Wil jij jouw energielevel hoog krijgen en houden, zonder daar al te veel moeite voor te doen? Wil jij uit je overlevingsmechanisme komen en vanuit ontspanning je leven inrichten? Wil jij weten hoe het is om vanuit je hart te gaan leven?
In jaarprogramma of de themaweekenden voor hooggevoelige vrouwen werken we heel bewust keer op keer op het opnieuw programmeren van je gedachten en gedragspatronen. Dit komt je relaties ten goede en heeft zelfs positieve invloed op je werksituatie.
Nieuwe dimensies
“Kun jij blijven staan in het oog van een storm waar je je ineens in bevindt? Alles om jou heen draait en beweegt en jij moet alles op alles zetten om te blijven staan. Het is uithouden en volhouden totdat de storm weer gaat liggen. Je leert hierdoor ervaren dat de veiligheid van binnen zit en niet om je heen, waar de storm zich bevindt. Durf je te zijn en durf je je te blijven verbinden met je hart als alles om je heen wegvalt? Durf je hardop adem te halen? Durf je zelfs gelukkig te zijn in het oog van de storm? Daar waar alles even tot stilstand gebracht lijkt te zijn. Het overzien van je situatie, het doorvoelen van je pijn en ook je vreugde. Kijken wat er nog overeind blijft staan. In je leven, maar ook de delen van jezelf die er voor kunnen zorgen dat jij na de storm weer op kan staan, alles in jezelf bij elkaar verzameld, zoals moed en doorzettingsvermogen om weer te gaan staan. Voor waar jij in gelooft. Voor wie jij bent.”
Op de dag dat we met de dood worden geconfronteerd door het verlies van één van onze dierbaren wordt ons leven nooit meer als voorheen. De pijn die we voelen is soms ondraaglijk en er zijn dagen alsof het lijkt dat aan de pijn geen einde komt. Van verdriet en rouwen worden we ontzettend moe, omdat we geestelijk en lichamelijk intense emoties ondergaan. Dit zijn intense emoties van pijn, verdriet en gemis. Daar kun je je soms niet op voorbereiden als je plotseling iemand die je dierbaar is of een huisdier verliest. Een hooggevoelige ervaart gevoelens en emoties van pijn en verdriet diep en intens. Alle gevoelens komen op zo’n moment voorbij: diepe pijn, verdriet, schuldgevoel, ontkenning, durven loslaten en angst voor het alleen zijn.

Een paar dagen geleden heb ik plotseling mijn kat Joplin, van 19 jaar oud moeten laten inslapen. Hij was gezond en ineens begon hij af te takelen. In een paar weken tijd, met een opleving tot volledig niets meer kunnen en niet meer kunnen eten. Mijn halve leven is hij bij mij geweest, alles meegemaakt en gedeeld wat ik meemaakte. Uit liefde hem een waardig einde willen geven aan zijn leven zoals hij zijn leven ook waardig heeft geleefd. Maar zo plots, dat hakt er stevig in. De twijfel of je er wel goed aan doet, in gesprek gaan met het dier, dan het moment van afscheid nemen. O, wat moeilijk, je doet het uit liefde, maar het gaat zo tegen je natuur in, om diegene in te laten slapen waar je al zo lang zoveel van houdt. Ergens besef je het nog niet, dan slaan de paniekmomenten toe op zo’n dag. Doe ik het wel goed, klopt het wel?
Totdat ik zag dat mijn kat zelf weg wil kruipen in hoekjes en gaatjes; hij vindt het goed. Hij laat me weten dat hij er klaar voor is. Beelden van herinneringen schieten door mijn hoofd. Ik neem hem mee naar mijn bed, waar hij graag ligt, houd hem in mijn armen en vertel hem alle verhaaltjes vanaf de tijd dat hij 6 weken was en wat we allemaal mee gemaakt hebben. Hij blijft ondanks alle pijn knorren en kopjes geven, hoe zwak hij ook is. Ik leg mijn 3e oog tegen het zijne aan, en we hebben even echt contact. Ik kom binnen bij hem. Dit gaat diep. Ik adem in mijn hart en probeer me ondanks mijn verdriet open te stellen voor zijn wezen en hart. Ik kan hem voelen, ik voel de diepe liefde die hij voor mij ervaart. Wat een waardevol en prachtig moment. We ademen samen een tijdje zo door en zijn even samen Een. Dan ben ik toch even heel dankbaar dat ik dit mag en kan ervaren door mijn hooggevoeligheid terwijl ik tegelijkertijd diepe pijn van afscheid en loslaten ervaar. Een vloek en een zegen op hetzelfde moment.
Als er een dierbare overlijdt, dringt dit maar geleidelijk aan tot je door, ergens weet je het vanuit je hoofd, maar de rest in jezelf beseft het nog niet. Dat is een rotgevoel. Dit is blijkbaar nodig om de pijn van het gemis te kunnen voelen. Het innerlijk weten weet dat diegene niet meer terug komt. Ook al voel je het contact na het overlijden nog wel met de overledene.

Het doorleven van deze pijn is noodzakelijk voor jezelf. Rouwen kun je ook beter niet alleen doen, vraag of iemand even bij je kan blijven. Echt even er bij stil te staan en deze pijn te doorleven is belangrijk voor het rouwproces. Ook al verlamt deze pijn je en ben je dan even tot niets anders in staat. Dit kost tijd. Hoeveel tijd “afscheid nemen” van je vraagt, hangt af van de verbondenheid en de liefde die we voelden. Bewust afscheid nemen is dan ook van essentieel belang voor het rouwverwerkingsproces.
Soms ben je al voorbereid door langdurige ziekte en kun je het sterven van iemand beter aanvaarden en hoeft het niet altijd zo veel verdriet en pijn te kosten. Soms zijn we niet voorbereid op het verlies van mensen of dieren (huisgenoten) van wie we houden.
Afscheid nemen van een dierbare gaat gepaard met intens verdriet, teleurstelling, machteloosheid, woede en schuldgevoel. Wanneer we ons realiseren dat de overledene niet meer terugkomt, zijn we vaak boos/verdrietig/angstig omdat we alleen achterblijven. We voelen ons verloren, onzeker en angstig omdat er een grote leegte is ontstaan en het vraagt heel wat moed, kracht en bewuste inspanning om ons leven weer op het juiste spoor te krijgen, om alles door te laten gaan zoals je zou willen.
Om na het afscheid de rust te vinden is het belangrijk zoveel mogelijk tijd door te brengen met elkaar als dat zou kunnen. Dan heb je samen nog even de tijd om echt afscheid te nemen, om elkaar voor de dood een stukje los te laten. Lichamelijk contact is daarbij van essentieel belang. Wees dan niet bang om je gevoelens van angst, verdriet, liefde of genegenheid te tonen. Dit werkt juist heel helend. Zodat het later gemakkelijker wordt om je aan te passen aan een nieuw leven waarin de ander er niet meer is. Het geeft juist zielenrust voor de stervende maar ook voor de nabestaande. Zeg nog wat je zeggen wilt in alle respect en verbind je volledig met elkaar op zo’n moment voor het grote loslaten. Dit is ook voor diegene die overlijdt heel bevrijdend.

Na het sterven is het nog erg lastig doorgaan soms, vanwege de gewoontes die je samen hebt; daar kun je nog veel verdriet in ervaren door het gemis, even samen zijn, praten, knuffelen, de dagelijkse dingen. Maar ook hoeveel betekenis de overledene voor je had in het dagelijkse leven valt dan ineens weg. Dit vraagt aanpassing aan een andere situatie en ook de tijd nemen om hier aan te wennen.
Op een gegeven moment voel je dat je de draad van je leven weer beetje bij beetje op kunt oppakken, misschien niet meteen in zijn geheel maar in kleine stukjes. Neem ook even de tijd als het niet meteen allemaal gaat wat je wilt. Verdriet neemt veel ruimte in, en kost tijd om het goed te verwerken. Probeer je daar aan over te geven. Afscheid nemen is voor ieder mens die veel voelt moeilijk. Voor zij die achterblijven is het loslaten van iemand van wie je houdt één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een mensenleven. Al gaat het om een mens of een dier waar je je leven mee deelt. Meestal zijn het net de kleine dingen in het gezamenlijke leven die we missen maar zeker ook de hartsverbinding en liefdesuitwisseling.

Na de dood is vooral het gemis van de dierbare vaak ondraaglijk. Stop je eigen verdriet niet weg, zeker niet als je zo sensitief bent. Laat het verdriet helemaal aanwezig zijn. Het hoort nu eenmaal bij het verwerkingsproces. Creëer kleine rituelen om het afscheid te verzachten. De band met de overledene blijft gewoon bestaan, maar krijgt wel een andere plaats, een herinnering en een ander soort contact vanuit een andere dimensie.
Voor sommige mensen is erover praten moeilijk, maar helpt het om te schrijven, te dichten of te schilderen als het mondeling uiten van je emoties niet lukt.
Uiteindelijk zul je het verlies ook emotioneel een plaats kunnen geven als je jezelf deze ruimte hebt gegeven. Misschien gaat de pijn nooit helemaal over, maar daarnaast kun je het leven wel weer als zinvol gaan ervaren. Vaak zien we dat verlies ook verandering brengt in de waarden of prioriteiten in je leven. Het waarderen van anderen die er nog voor je zijn.
Het is normaal om af en toe nog verdriet te hebben om het verlies, zelfs jaren later. ‘Verwerking’ betekent dat het verlies een plek heeft, niet dat het ‘vergeten’ is. In deze liefde blijft alles voortbestaan. Er is geen verschil tussen het verdriet tussen mens of dier.
Voel je vrij om hieronder jouw reactie en/of jouw tips over dit onderwerp te delen, waardoor je ook andere inspireert.
Delen via de social mediaknoppen mag altijd.
Wil jij ook je eigen de leiding terug over je eigen leven en je energie? Wil jij een goede relatie met jezelf, leren hoe je jezelf heelt en daardoor ook goede relaties met anderen opbouwen? Wil jij leren hoe jij in je kracht kunt blijven als hooggevoelige vrouw in elke situatie, omdat jij bewust bent hoe jij op je best kunt zijn en blijven? Wil jij jouw energielevel hoog krijgen en houden, zonder daar al te veel moeite voor te doen? Wil jij uit je overlevingsmechanisme komen en vanuit ontspanning je leven inrichten? Wil jij weten hoe het is om vanuit je hart te gaan leven?
In jaarprogramma of de themaweekenden voor hooggevoelige vrouwen werken we heel bewust keer op keer op het opnieuw programmeren van je gedachten en gedragspatronen. Dit komt je relaties ten goede en heeft zelfs positieve invloed op je werksituatie.