Toch vraag ik je, blijf zacht in je hart

Toch vraag ik je, blijf zacht in je hart

Mijn vrienden, verlies de moed niet. We zijn gemaakt voor deze tijden.
Ik heb onlangs de verhalen van zovelen gehoord; verhalen die diep en pijnlijk zijn.

Velen maken zich zorgen over de stand van zaken in onze wereld nu.

De huidige tijd is een tijd waarin je je dagelijks verbaast over wat er gebeurt, wat veel woede en angst oproept.

De beschaafde wereld lijkt van ons weg te glijden.

De gruweldaden tegen kinderen, ouderen, alledaagse mensen, armen, onbewaakt en hulpeloos, benemen ons onze adem.

Toch vraag ik je, blijf zacht in je hart. Blijf in je eigen heilige ruimte, in je eigen heilige tijd.

Verlies niet je geloof in het leven, in elkaar. Vooral omdat het een feit is dat we gemaakt zijn voor deze tijden.

Je weet dit vanuit je diepste weten. Jarenlang hebben we geleerd, geoefend, getraind en gewacht om elkaar nu op precies dit punt te ontmoeten;

het punt van in hoeverre we de keuze maken om ons te laten betrekken in het gebeuren, erin meegaan, of dat we dit vanuit het grote geheel kunnen bekijken en zo de diepe verbinding met onszelf weten te behouden.

Er zijn veel ontwaakte zielen en met de dag komen er meer bij. We maken deel uit van de toekomstige geschiedenis van de mensheid, van deze planeet.

Ook jij bent voor dit moment geboren, om dit mee te maken. Om jouw rol te pakken. Om te voelen wat je moet doen.

Juist in donkere tijden blijven de echte contacten over en ontvangen we nieuwe vrienden met open armen.

Mensen vinden elkaar energetisch tot in de realiteit. Het enige wat velen weten is dat we nu nodig zijn.

Grote zielen ontwaken en maken als pioniers in alle stilte energetisch de weg vrij voor de massa die zal volgen.

In de nacht bevechten de pioniers de energetische aanvallen op je grote licht.

Als je de donkere nacht van je ziel al hebt beleefd, zul je niet meer vrezen en ze wegsturen, nog sneller dan ze gekomen zijn.

Vanuit het hart en je lichtkracht: opgesodemieterd! “Ik heb geen toestemming gegeven en ik roep de universele wetten aan, de afspraken die aan het begin der tijden zijn gemaakt. Ik heb een vrije wil en ik geef geen toestemming dat jij hier nu bent. Wegwezen!”

Grote sterke lichtkrachtzielen zullen energetisch de andere lichtzielen aanroepen.

Ze zetten een stap in het licht, in zichtbaarheid, om zichzelf naar voren te plaatsen wanneer dat nodig mocht zijn.

Velen werken harT op de achtergrond als lichtzuilen overal verspreid over de Aarde, zoals de Egyptische Tempelpilaren die stevig staan tussen hemel en aarde.

Een dragende zuil van licht zijn, zo stevig en onafhankelijk van de buitenwereld, als uit steen gehakt en gegoten.

Luister naar je binnenste stem en voel wat je moet doen. En doe dit, dit is nu prioriteit. Scheid de bijzaken van de hoofdzaken in je leven.

We kunnen niet alles alleen doen, vanuit onszelf. We zijn met elkaar een puzzel, waarvan de stukjes verbonden zijn met elkaar.

Ons lichtveld raakt elkaar om het energiegrid van Moeder Aarde te herstellen, bekrachtigen en prepareren. Doe wat binnen je bereik ligt.

En doe het. Elk klein, kalm ding dat één ziel kan doen om een andere ziel te helpen, zal het collectieve veld positief helpen. Je draagt werkelijk iets bij.

Wat nodig is voor drastische verandering, is een opeenstapeling van liefdevolle handelingen, dit blijven doen, blijven doen en blijven doen en hiermee blijven doorgaan.

We weten dat niet iedereen op Aarde nodig is om gerechtigheid en vrede te brengen.

Maar slechts een kleine, vastberaden groep die niet zal opgeven tijdens de eerste, tweede of honderdste storm.

Dit zijn de pioniers. De krachtigsten. De meest beproefden die vaak al het één en ander hebben meegemaakt, die zijn het sterkst.

Zij die hun zuivere pure ziel hebben weten te behouden en hun licht niet hebben laten doven.

Eén van de meest kalmerende en krachtige acties die je kunt doen om in te grijpen in een stormachtige wereld, is opstaan en je ziel laten zien.

Je ziel straalt als Goud in donkere tijden. Het licht van de ziel gooit vonken, dat zorgt ervoor dat de juiste zaken in brand kunnen vliegen en kunnen transformeren.

Je gouden ziel.

Deze daad vraagt enorme moed, maar is de grootste noodzaak in deze donkere tijden.

Sta op en doe het.

Wees dat baken van licht.

x Tamara

Klaargestoomd voor deze tijd

Klaargestoomd voor deze tijd

Ik ben klaargestoomd voor deze tijd. Ik heb mijn beproevingen goed doorstaan. Nu kan ik mijn kracht gebruiken en vertrouw ik erop. Nu is de tijd aangebroken waarvoor ik ben geboren, alles was eerder een training om mij voor te bereiden voor dit moment.

Ik ben ooit vanuit de bijstand, door burn-out, zware depressie en straatangst, met € 6.000,- schuld, de Vrouwenkracht Academie gestart in 2013. Ik wilde weg uit de situatie waar ik in zat en deed daar alles voor. Ik heb hulp gevraagd en hulp gekregen. Dat vragen was nog een flink dingetje voor mij, maar ik deed het uiteindelijk toch en doorbrak daarmee mijn angst hiervoor; het gaf me levenslust en kracht terug.

Want mijn bijstand voelde aan als een gevangenis: ik moest alles vragen, ik mocht niets ondernemen en er was veel controle. Ik had € 638,- per maand om alles van te doen. Dit was wat over bleef, inclusief de eigen bijdrage voor mijn dagelijkse therapie die ik hiervan zelf moest betalen, € 10,- per dag, per therapie. Ik had nog maar € 15,- per week over om boodschappen van te doen en dat 3,5 jaar lang. Dan kun je verder niets kopen. Ik had een chronisch zieke hond die vaak naar de dierenarts moest, zeg gerust 1 of 2x per maand. Gelukkig zat ik bij de ruilkring en zo ben ik aan mijn eten gekomen, doordat anderen een moestuin hadden en ik kon ruilen. Ook verkocht ik mijn spullen om de rekeningen te kunnen betalen.

Ik had het lef en de moed om aan de UWV een nieuwe Coachopleiding te vragen, want na mijn 2 jaar durende mensenangst (straatangst) was mijn zelfvertrouwen tot onder het nulpunt gezakt.

Dit blijkt nu ook al 10 jaar zo te zijn. Ik mocht de weg gaan wijzen voor anderen, de pionier zijn in de schaduw- en lichtwereld voor anderen.

En geloof me, dit werk bij de Vrouwenkracht Academie is soms zelfs nog zwaarder dan de depressie waar ik in zat, want de ego’s van anderen, van vrouwen die ik begeleid in dit proces, proberen soms nog met mij een gevecht aan te gaan, omdat dit nog een interne gewoonte is. Om te leren mezelf daarvan los te koppelen, was ook nog een heel proces voor me, maar inmiddels ben ik door veel te mogen oefenen er erg goed in geworden, en jeetje wat is dat handig dat ik dit nu goed kan, want dat scheelt veel zeurstemmetjes in mijn eigen hoofd, die ik vroeger veel had.

Het verschil zit hem in de kracht die ik in mezelf heb opgebouwd, om de projecties van anderen te kunnen laten waar ze vandaan komen en in liefde te kunnen blijven. Geduld hebben en leren uithouden zijn mijn grootste troeven geworden. Ik hoef mij niet te bewijzen, het is een stille kracht en degenen die bij mij passen, vinden mij. Ik zoek niet. Ik leef inmiddels in alle rust als een kluizenaar in mijn boerderij en tuin op het platteland.

Ja, de zaken blijven goed gaan, ook in deze crisis, omdat ik nu weet hoe je met energie moet werken en met manifestatiekracht. Hoe ik mijn energie moet richten en waarop; en dat allemaal vanuit bewustzijn. Mijn bewustzijn is enorm veranderd nadat ik een intense innerlijke strijd heb moeten uitvechten, mijn 3D bewustzijn 10 jaar geleden (depressie, ptss en straatangst) eindelijk kon verlaten en me verder op zielsniveau kon ontwikkelen. Mijn ego heeft de strijd inmiddels helemaal opgegeven en de weg van zelfdestructie heb ik al lang geleden achter mij gelaten.

Nu blijf ik alleen maar groeien en bloeien en de weg van vrijheid is alleen maar krachtiger geworden in mij en uiteindelijk heeft zich dat ook in mijn leven, buiten mijn lichaam om, vormgegeven.
Ik had dit 10 jaar geleden nooit kunnen dromen.
Maar op eigen zielenkracht heb ik deze weg belopen en elke dag is nu een dag vol plezier, harmonie, rust, zachtheid en veel liefde.
Elke dag mag ik mijn invulling van mijn dag kiezen, zonder dat er zich ook maar ooit één iemand in mengt of deze dag voor mij bepaalt.
Dat is innerlijke vrijheid. En dat inspireert blijkbaar vele anderen, want velen willen dit komen leren bij mij. Gelukkig kan ik het ook nog overbrengen in stappen, hoe je dit moet doen. Wie had dat ooit gedacht? Ik niet.

Ik heb geknokt om financieel onafhankelijk te worden, want ja, het spel in deze maatschappij moet je toch voor een groot deel meespelen. Als je het al heel lang doorziet, kun je de trucjes toepassen en er toch voor je gevoel eigenlijk uitstappen, om helemaal je eigen gang te kunnen gaan.
Het is een moeilijke weg geweest van vallen en opstaan, maar vooral van leren vertrouwen op het leven, dat er voor mij wordt gezorgd vanuit de spirituele wereld, het Universum en ook Moeder Aarde.

Dit heeft er ook voor gezorgd dat ik financieel totaal onafhankelijk en vrij wil zijn voor de rest van mijn leven en dat ben ik gaan regelen.
Want nooit, never nooit meer, neem ik deel aan ziekmakende systemen. In geen enkel geval.
Als het mij niet was gelukt ooit de kracht te vinden om hieruit te komen, was ik 10 jaar geleden letterlijk uit het leven gestapt, want op dat punt was ik aangekomen.
En precies op dat punt sprong mijn ziel in de bres en bracht mij terug naar het echte leven, zonder innerlijke strijd. Ik wilde eigenlijk geen einde aan mijn leven maken, maar zag geen uitweg meer, ik ging kapot, dag na dag.
Achteraf gezien zag ik dat dit het einde van mijn destructieve ego-mechanisme was, van waaruit ik nog aan het overleven was.

Het werk dat ik heb gedaan om mijn ego voor mij te laten werken was niet gering, maar het is gelukt. Het is een vriendelijk ego geworden, die mijn inspiratie en ingevingen ondersteunt en overal niet zoveel van vindt, maar super praktisch en helder kan nadenken. Ik durf zelfs te zeggen dat door een hoger bewustzijn te leven je ego ook nog intelligenter wordt. Ik kan verder en ruimer denken dan ooit en dat is erg gemakkelijk.

Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost, maar geloof in mezelf heeft het teruggebracht. Ik zou het zo weer doen. Wat een boeiend proces was dit, wat ik blijkbaar wilde ervaren.
En alles wat ik onderweg heb geleerd, heb ik me zo eigen gemaakt dat het nu wel makkelijk gaat.
Mijn draagkracht is enorm geworden en als ik val sta ik weer op, het maakt niet uit. Leven is überhaupt al een risico, dat neem je.
Mijn vertrouwen in mezelf en vooral in het vrije leven, is heel groot.

Ik heb door het nemen van deze stappen zelf mijn vrijheid ingenomen en me losgekoppeld van mijn oude programmatie over hoe ik moet zijn en wat daarvoor in mijn leven door school, maatschappij en familie tegen mij is gezegd, hoe wij moeten leven en hoe het leven is. Ik heb dit los durven laten, mijn plaatjes losgelaten van hoe iedereen dit deed en zelf uit durven leren zoeken hoe ik wil zijn en wie ik in wezen al was!

Tegenwoordig vergeet ik helemaal van hoever ik kom, zover ligt het al achter me. Heel maf.
Vrijheid krijg je niet. Die moet je nemen. Dat vraagt kracht en moed. Dat vraagt alleen te durven staan. Zonder back-up. Zonder draagkracht van anderen of systemen. Los durven staan van instanties die eventueel een buffer kunnen zijn. Los durven staan van het maatschappelijke systeem, door succesvol ondernemer te durven zijn. Ja, durven. Want het vraagt echt alles van je als je dit wilt leren en je komt onderweg heel wat uitdagingen op je pad tegen, die je in je normale leven niet zou tegenkomen.
Ook hier ben ik enorm dankbaar voor, want wat ben ik een rijk en gelukkig mens geworden. In deze moeilijke tijden merk ik dit nog beter, want nu komt het er echt op aan. Wie je bent en hoe innerlijk vrij je bent. Dan loop je niet met de massa mee en durf je onafhankelijk te denken, wat een ander er ook van vindt. Boeien. Rijk van binnen en sterk. Niet bang te krijgen, want ik heb de donkere nacht van mijn ziel al beleefd en er is niets enger dan dat.

Vol vertrouwen leef ik nu met en in mezelf, de wereld is in mij. Maar ook vol vertrouwen in anderen en vooral in het leven en de goedheid van mensen. Ik durf ook het kwade recht in de ogen aan te kijken; bang ben ik niet meer. Alles is een illusie, hoe je binnenwereld is, zo is je buitenwereld. Ik voel de liefde in mijn hart, elk moment, elke dag. Ik voel het licht van mijn ziel en ik straal en straal het uit voor mij en voor ieder levend wezen hier op Aarde en het Universum. Ik draag mijn voertuig -wat mijn menselijk lichaam is- zeer, zeer waardig en zorg er heel goed voor dat het gezond en in balans blijft.
Ja, ik ben vrij. Helemaal vrij. En dat zou iedereen moeten zijn. Want dit vrij-zijn, is juist heel normaal.

Bekijk deze mooie video ter inspiratie>>

Symptomen door je spiritueel ontwaken

We gaan door een enorme transitie heen op dit moment met elkaar.
En je ervaart de gekste klachten waarschijnlijk.
Je bent niet gek aan het worden, dit hoort erbij, omdat de frequentie op Aarde zo extreem hoog is, dat ons lichaam mee ascendeert en uit 3D gaat.

  1. Het gevoel alsof je in een snelkookpan zit of intense energie hebt; stress voelen. Onthoud dat je je aanpast aan een hogere vibratie en dat je je uiteindelijk zult aanpassen. Ook oude patronen, gedragingen en overtuigingen worden naar de oppervlakte geduwd. Er gebeurt veel in je.
  2. Een gevoel van desoriëntatie; niet weten waar je bent; een verlies van een gevoel van plaats. Je bent niet meer in 3D, omdat je bent verhuisd of bezig bent om naar de hogere rijken te gaan.
  3. Ongewone pijntjes en kwalen in verschillende delen van uw lichaam. Je zuivert en laat geblokkeerde energie los die in 3D vibreert, terwijl je in een hogere dimensie vibreert.
  4. ’s Nachts wakker worden tussen 2 en 4 uur Er gebeurt veel in je droomstaat. Je kunt er niet lang blijven en hebt een pauze nodig. Dit is tevens het uur van ‘reinigen en loslaten’.
  5. Geheugenverlies. Een grote overvloed aan geheugenverlies op korte termijn en slechts vage herinneringen aan je verleden. Je bent in meer dan één dimensie tegelijk, en als je heen en weer gaat als onderdeel van de transitie, ervaar je een ‘loskoppeling’. Je verleden maakt ook deel uit van het Oude, en het Oude is voor altijd verdwenen. In het Nu zijn is de weg van de Nieuwe Wereld.
  6. Dingen ‘zien’ en ‘horen’. Je ervaart verschillende dimensies terwijl je overgaat, allemaal afhankelijk van hoe gevoelig je bent en hoe je bedraad bent.
  7. Verlies van identiteit. Je probeert toegang te krijgen tot de Oude jij, maar het is er niet meer. Je weet misschien niet naar wie je in de spiegel kijkt. Je hebt veel van je oude patronen opgeruimd en belichaamt nu veel meer licht en een eenvoudiger, meer gezuiverde goddelijke jij. Alles is in orde, je bent in orde.
  8. Gevoel ‘uit het lichaam’. Je hebt misschien het gevoel dat er iemand aan het praten is, maar jij bent het niet. Dit is ons natuurlijke verdedigingsmechanisme om te overleven wanneer we onder acute stress staan ​​of ons getraumatiseerd of onbeheerst voelen. Je lichaam maakt veel door en je wilt er misschien niet in zijn. Mijn ascensiegids vertelde me dat dit een manier was om het overgangsproces te vergemakkelijken, en dat ik niet hoefde te ervaren wat mijn lichaam doormaakte. Dit duurde maar een korte tijd. Het gaat voorbij.
  9. Perioden van diepe slaap. Je rust uit van al het acclimatiseren en bent aan het integreren, maar ook aan het opbouwen voor de volgende fase.
  10. Verhoogde gevoeligheden voor uw omgeving. Menigten, lawaai, voedsel, tv, andere menselijke stemmen en diverse andere prikkels zijn nauwelijks te verdragen. Je overweldigt ook heel gemakkelijk en raakt gemakkelijk overprikkeld. Je stemt af. Weet dat dit uiteindelijk zal overgaan.
  11. Je hebt geen zin om iets te doen. Je zit in een rustperiode, ‘rebooten’. Je lichaam weet wat het nodig heeft. Bovendien, wanneer je de hogere rijken begint te bereiken, worden ‘doen’ en ‘dingen laten gebeuren’ overbodig, omdat de Nieuwe energieën het vrouwelijke ondersteunen van zonnebaden, ontvangen, creëren, zelfzorg en koestering. Vraag het Universum om je te ‘brengen’ wat je wilt terwijl je geniet en plezier hebt.
  12. Een intolerantie voor lager vibrerende dingen van de 3D, weerspiegeld in gesprekken, houdingen, maatschappelijke structuren, genezingsmodaliteiten, enz. Ze laten je letterlijk ‘ziek’ voelen van binnen. Je bent in een hogere vibratie en je energieën zijn niet langer op één lijn. Je wordt ‘geduwd, om vooruit te gaan; te ‘zijn’ en het nieuwe te creëren.
  13. Een verlies van verlangen naar voedsel. Je lichaam past zich aan een nieuwe, hogere staat van zijn. Ook wil een deel van jou hier niet meer in het Oude zijn.
  14. Een plotselinge verdwijning van vrienden, activiteiten, gewoonten, banen en woningen. Je evolueert verder dan je vroeger was, en deze mensen en omgeving passen niet langer bij je vibratie. Het nieuwe zal spoedig arriveren en zal zich zo veel beter voelen.
  15. Je kunt bepaalde dingen absoluut niet meer doen. Wanneer u uw gebruikelijke routine en activiteiten probeert uit te voeren, voelt dat ronduit vreselijk. Je evolueert verder dan je vroeger was, en deze mensen en omgeving passen niet langer bij je vibratie. Het nieuwe zal spoedig arriveren en zal zich zo veel beter voelen.
  16. Dagen van extreme vermoeidheid. Je lichaam verliest zijn dichtheid en ondergaat een intense herstructurering.
  17. Een behoefte om vaak te eten, samen met wat aanvoelt als aanvallen van een lage bloedsuikerspiegel. Gewichtstoename, vooral in de buikstreek. Een verlangen naar proteïne. Je hebt een enorme hoeveelheid brandstof nodig voor dit Ascentieproces. Gewichtstoename met het onvermogen om het te verliezen, wat je ook doet, is een van de meest typische ervaringen. Vertrouw erop dat uw lichaam weet wat het doet.
  18. Ervaren emotionele ups en downs; huilen. Onze emoties zijn onze uitlaatklep, en we laten veel los.
  19. Een naar huis willen, alsof alles voorbij is en je hier niet meer thuis hoort. We keren terug naar de bron. Alles is voorbij, maar velen van ons blijven om de Nieuwe Wereld te ervaren en te creëren. Ook zijn onze oude plannen om te komen voltooid.
  20. Het gevoel hebben dat je gek wordt, of dat je een of andere psychische aandoening ontwikkelt. Je ervaart snel verschillende dimensies en gaat enorm open. Er is nu veel voor u beschikbaar. Je bent er gewoon niet aan gewend. Je bewustzijn is verhoogd en je barrières zijn verdwenen. Dit gaat voorbij en je zult je uiteindelijk erg thuis voelen zoals je je nog nooit eerder hebt gevoeld, want Thuis is nu hier.
  21. Angst en paniek. Je ego verliest veel van zichzelf en is bang. Uw systeem is ook overbelast. Er gebeuren dingen met je die je misschien niet begrijpt. Je verliest ook gedragspatronen van een lagere vibratie die je hebt ontwikkeld om te overleven in 3D. Hierdoor kunt u zich kwetsbaar en machteloos voelen. Deze patronen en gedragingen die je verliest, zijn niet nodig in de hogere rijken. Dit gaat voorbij en je zult uiteindelijk zoveel liefde, veiligheid en eenheid voelen. Wacht even.
  22. Depressie. De buitenwereld is misschien niet in lijn met de Nieuwe, hoger vibrerende jij. Het voelt daar niet zo goed. Je laat ook lagere, donkere energieën los en je ‘ziet’ erdoorheen. Blijf daar hangen.
  23. Levendige, wilde en soms gewelddadige dromen. Jullie laten vele, vele levens van lagere vibrerende energie los. Velen melden nu dat ze mooie dromen ervaren. Je droomtoestand zal uiteindelijk verbeteren en je zult er weer van genieten. Sommigen ervaren dit loslaten terwijl ze wakker zijn. Mijn moeder zei op een dag dat ze dacht dat ik overdag nachtmerries had.
  24. Nachtelijk zweten en opvliegers. Je lichaam ‘warmt’ op terwijl het residu verbrandt.
  25. Je plannen veranderen plotseling halverwege de stroom en gaan in een heel andere richting. Je ziel brengt je energie in evenwicht. Het voelt meestal geweldig in deze nieuwe richting, aangezien je ziel meer weet dan jij. Het doorbreekt je ‘sleur’-keuzes en vibratie.
  26. Je hebt een situatie gecreëerd die je ergste nachtmerrie lijkt, met veel ‘ergste nachtmerrie’-aspecten. Je ziel leidt je naar het ‘uitrekken’ naar aspecten van jezelf waar je tekortschoot, of naar het ‘afzwakken’ van aspecten waar je een overvloed aan had. Je energie is gewoon zichzelf in evenwicht. Door deze situatie heen je weg naar vrede vinden, is de test die je voor jezelf hebt opgezet.

Dit is jouw reis, en je ziel zou het niet hebben opgezet als je er niet klaar voor was.

Jij bent degene die je weg naar buiten vindt en dat zal ook gebeuren. Als je terugkijkt, zul je dankbaar zijn voor de ervaring en een ander persoon zijn.

Tekst gedeeld via Martha Krul

Hoe kom je los van je overlevingsmechanisme?

HSP en overlevingsmechanismes?

Overlevingsmechanisme is deels biologisch bepaald vanuit de hersenen als kind zijnde en als volwassene en heeft vooral te maken met de angst voor het onbekende, dan stopt het voelen, dissocieer je en dan ga je in je hoofd zitten. In je hoofd zitten’ is een overlevingsmechanisme, een manier om je staande te houden voor iets wat je meestal in de kindertijd hebt ervaren, wat je op dat moment niet kon bevatten/verwerken of aan kon. Als dit te vaak is gebeurtd en je hebt dit niet kunnen verwerken.

Dit noemen ze onverwerkte trauma’s, wat in je volwassen leven kan leiden tot een of meerdere burn-outs. Dan ontstaat er tevens een beschermingsmechanisme: als er iets in jouw leven te pijnlijk wordt om te voelen, dan vlucht je in je hoofd. Je schept als het ware afstand, je bouwt een muur of een harnas – om niet ten onder te gaan aan de heftigheid van je eigen emoties. Zo heb je jezelf onbewust geprogrammeerd.

In je hoofd zitten was (en is misschien nog steeds) je redding. Daar mag je zeker wel dankbaar voor zijn. Want het heeft jou ook beschermd. Je hebt, om zo te spreken, goed ‘gevochten’, jezelf goed verdedigd en de situatie overleefd. Dan komt altijd een moment dat je er aan toe bent om dit te gaan verwerken, vaak door ziekte of burn-out krijg je kans om stil te staan en het te verwerken, dit is ook deels biologisch bepaald. Soms gebeurt er iets in je leven wat het trauma ‘wakker’ maakt. Dat is heel heftig.

Je kunt herbelevingen ervaren en in een diep zwart gat terecht komen. Het heeft ineens de controle over jou i.p.v. andersom. Een crisis is daarom het moment waarop je nieuwe vaardigheden kunt leren om iets te doen wat je nog niet eerder had geleerd te doen. Dan is het tijd om met dit trauma aan de slag te gaan d.m.v. EMDR en/ of traumatherapie. Dit is de meest effectieve manier om ze bij de wortel aan te pakken.

Juist als het trauma ‘wakker’ is kun je ermee aan de slag. En ja, het is een verschrikkelijk gevoel, maar je komt daar ook wel weer uit als je goed hulp zoekt, want dit kun je helaas niet alleen doen.

Vanuit trauma ontstaan overlevingsmechanismen, het kan zijn dat dit een negatieve gedachte overtuiging in jouw leven wordt. Beschermingsmechanismen hangen daar vaak mee samen. Het nadeel is, dat je niet werkelijk deel neemt aan je leven, maar langs de zijlijn blijft staan, alleen heb je vaak dat besef niet. Hoe je daar achter kunt komen, is dat je vaak angsten en verdriet ervaart, je nooit vrij voelt maar juist onzeker.

Het kan naar binnen keren (introvert persoon) of juist naar buiten toe, iemand die juist grenzen opzoekt zodat degene weer kan voelen (extravert persoon). Een overlevingsmechanisme wordt dan juist (on)bewust aangeleerd, word efficiënt gedrag, dat als doel heeft om je te helpen bij bepaalde pijnlijke of onplezierige situaties. Meestal ontstaan overlevingsmechanismen, ook wel overlevingsstrategieën genoemd, vanuit de kindertijd, maar het kan ook op latere leeftijd tot stand komen.

Als kind was je volledig afhankelijk van je ouders en/of verzorgers. Het krijgen van aandacht, zorg en liefde was van levensbelang. Toen je jong was, kon je niet overleven in je eentje. Je deed er alles aan om je veilig en geliefd te voelen. Dat doen we allemaal als kind zijnde.

Soms was er een tekort aan aandacht, liefde, emotionele of fysieke zorg. Ouders maakten bijvoorbeeld vaak ruzie met elkaar en hadden daardoor te weinig aandacht voor hun kinderen. Een ouder kon zelf getraumatiseerd zijn en daardoor niet weten hoe het om kon gaan met de emotionele behoeften van het kind.

Ouders konden gewelddadig zijn in woorden en daden, waren niet in staat om aandacht te geven, waren overbezorgd, of ze claimden zelf de liefde van het kind. Alle scenario’s zijn mogelijk. Ook kan het zijn dat alles gewoon fijn was in het gezin, maar dat er een bepaald gedrag van één van de ouders werd overgenomen. Het hoeft niet altijd heel dramatisch te zijn geweest om toch vanuit niet gezien worden, niet jezelf kunnen zijn je ander gedrag aanneemt om deze periode in je leven te ‘overleven’.

Hoe dan ook, ouders zijn ondanks hun goede intenties meestal niet perfect en hun gedrag is vaak goed te begrijpen. Dat neemt niet weg dat een kind regelmatig een overlevingsmechanisme heeft moeten ontwikkelen om genoeg aandacht te krijgen en het te redden. Zo gaat het vaak generatie op generatie door. Dat merk je ook bij de opstellingsavonden, wat soms wel meer dan 10 generaties geleden rechtgezet moet worden, omdat de vrouw nu last heeft van overlevingsmechanismes vanuit de familielijn.

Als volwassene, kun je je vroegere overlevingsmechanisme als een belemmering ervaren. Deze strategieën of mechanismen zijn ruw op te delen in een aantal hoofdgroepen, waarbij verschillende combinaties, wisselingen en gradaties mogelijk zijn, dit noemen ze trigger. Er gebeurt dan iets waarbij je in de vechten, vluchten of bevriezen stand komt.

Dit zijn de drie overlevingsstrategieën die gaan werken als het overlevingsmechanisme ‘aan’ wordt gezet. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het over emotionele mechanisme. Als er werkelijk gevaar dreigt, iemand valt je in het donker aan, zijn dit ook de overlevingsmechanismes die dan geactiveerd worden, het is een natuurlijke staat van zijn op deze momenten.

change

Ik ga het nu hebben over als het jouw leven heeft overgenomen en je als het ware in je eigen gevangenis woont.

Als eerste: Vechten

Je hebt als kind geleerd om aandacht te trekken door lastig te zijn. Je schreeuwde, je speelde de baas en je had weinig oog voor de mensen om je heen. De aandacht die je kreeg was doorspekt met irritatie en boosheid. Maar aandacht was er, ook al was die negatief.

Vaak hebben volwassenen met dit overlevingsmechanisme niet door waarom anderen hen mijden. Ze voelen zich snel boos en uiten dit door dominant of agressief gedrag. Dit pittige gedrag zorgt ervoor dat de boel schijnbaar onder controle wordt gehouden. Van binnen voelen deze mensen zich vaak onzeker of minderwaardig. Terwijl ze zich alleen maar goed willen voelen over zichzelf. Hier zit vaak verdriet en kwetsbaarheid.

Tweede: Vluchten of vermijden

Je hebt al vroeg geleerd om uit beeld te blijven, vaak was dat rustiger of veiliger. Als kind (en misschien nog steeds) was je gevoelig, de prikkels van buiten voelden al snel intens aan. Daarom ging je zoveel mogelijk naar je eigen kamer en was je het liefst alleen.

Volwassenen die dit mechanisme hebben ontwikkeld, zeggen dat ze het idee hebben niet echt in het leven te staan. Ze voelen vaak een eenzaamheid van binnen. Ze vluchten in werk of andere bezigheden, soms verslavingen. Ook voelen ze zich onzeker in groepen. Ze vragen weinig aandacht en kunnen zich soms onzichtbaar maken. Hier zit vaak verdriet en angst.

Derde: Verlammen

Als kind deed je erg je best om het allemaal goed te doen. Je had precies door hoe de ander zich voelde en je paste je zoveel mogelijk aan. Je deed erg je best om alles binnen het gezin in rechte banen te leiden, zodat er een veilige stabiele omgeving voor jou ontstond.

Deze volwassenen hebben voelsprieten voor hun omgeving ontwikkeld, zodat ze overal op in kunnen springen. Hun aandacht is constant naar buiten gericht, ze geven veel en ze zijn alert op externe signalen. Het risico is dat ze zelf niet voelen wat ze nodig hebben en over hun grenzen (laten) gaan, met als resultaat uitputting of een burn-out.

Ze verlammen dan juist door die overprikkeling, je kunt dit dan niet verwerken in een korte tijd. Ook kan overprikkeling ‘verslavend’ werken, het is dan de adrenaline die geactiveerd wordt. Hier zit vaak de pijn van het niet gewaardeerd worden en het gevoel dat er over hun grenzen wordt gegaan.

Alle geschetste situaties.

In alle hierboven genoemde situaties kom ik tegen dat HSP mensen zijn gestopt met voelen. Het was niet veilig, werd niet gezien, gewaardeerd dat je als kind emoties, behoeftes en gevoelens had. Leren voelen wat er echt is, bevordert weer een gevoel van eigenwaarde. Wat je voelt en wilt is echt heel belangrijk.

Echt veranderen kost veel wilskracht. Die wilskracht moet je trainen, want uiterlijke verleidingen en innerlijke saboteurs liggen op de loer. Veel mensen vallen na verloop van korte of lange tijd weer terug in bekende patronen. “Als je het heel druk hebt of stress hebt, doet dat ook iets met je hormonen en hersenen. Je kunt minder hebben en je neemt daardoor minder informatie op.

Je brein kiest dan automatisch de bekende, meest gelopen route, een karrenspoor noem ik dat.. En voor je het weet zit je weer in je vertrouwde, veilige modus.

Veranderen is dus vooral een kwestie van heel bewust en vooral met aandacht leven. We kunnen het wel, maar het gaat zeker echt vanzelf. Het leven draait om bewuste keuzes maken en jezelf hier dagelijks in trainen tot het een nieuwe gewoonte wordt. Het duurt 21 dagen in de hersenen voordat je een nieuw ‘karrenspoor’ aan hebt gelegd.

Als je dan vaker dat nieuwe ‘karrenspoor’ gebruikt wordt dit een nieuw gedrags- en denk patroon. Eigenlijk hoef je iets maar een maand consequent te doen, en daarna zorgt het ‘karrenspoor’ ervoor dat jij het automatisch doet. Dit is hetzelfde als wat je nu automatisch doet zonder erbij na te denken, als je je hier niet bewust van bent is dit niet altijd zo constructief en positief voor jouzelf. Kies je voor verandering, of ben je tevreden met je huidige situatie en blijf je waar je bent?

Binnen de jaartraining voor hooggevoelige vrouwen is dit een groot aspect, hoe je je als het ware opnieuw leert programmeren door het je eerst bewust te worden, de zin hiervan in te zien om dit te verbeteren en dan een plan maken hoe je dit gaat doen en wat je valkuilen hierin zijn. Waardoor je je saboteur goed leert doorzien.

Dit met als doel dat jouw gedachten en gedragspatronen jouw ondersteunen in plaats van tegenwerken. Ook in het nieuwe VIP jaartraject die binnenkort op de site zichtbaar zal worden, zal dit de leidraad zijn tot een transformatieproces binnen het jaar, want als je het gevoel weer hebt controle over jezelf en je leven te krijgen, ga je je als vanzelf met je eigen hart verbinden en vanuit liefde leven. Als je echt een keuze hebt, is dit de meest natuurlijke weg.

Kortom: Om te veranderen is het belangrijk de betekenis van wat we willen veranderen te onderzoeken en te leren begrijpen. Aandacht voor wat er in het hier en nu in ons gebeurt, versterkt die bewustwording.

Bewaren

Bewaren

Frustratie is JOUW reactie op een situatie

Frustratie is JOUW reactie op een situatie

Frustratie is JOUW reactie op een situatie
Wat is frustratie eigenlijk?

Frustratie is een emotionele reactie, een gevoel van teleurstelling, dat zich uit in een situatie waarin we geblokkeerd worden om ons doel wat we voor ogen hebben te halen. Met andere woorden we willen iets bereiken, maar door een bepaalde reden kunnen wij ons doel niet halen omdat iets of iemand ons blokkeert. Normaal als we een doel hebben en dat hebben we bereikt dan voelen we ons tevreden, maar als we gehinderd worden om ons doel te behalen dan voelen we ons vaak gefrustreerd, geïrriteerd, boos en verliezen we ons zelf vertrouwen. En hoe belangrijker ons doel des te groter is de frustratie.

Frustratie hoeft niet per se slecht te zijn.

Het kan een hele goede manier zijn om problemen en obstakels in je leven te herkennen. Als frustratie doorslaat in boosheid, irritatie, stress, depressie of het gevoel van opgeven krijgen dan kan frustratie enorm destructief zijn. Op die manier is frustratie een verspilling van je tijd. Het kost je vreselijk veel energie, het lost helemaal niets op en het resulteert vaak in het opgeven van je doelen omdat je gefrustreerd bent.

Iedereen is op zijn tijd wel eens gefrustreerd.

En daar is ook helemaal niets mis mee als je weet hoe je er mee om moet gaan. Frustratie draait om wat jij van de wereld en de mensen in de wereld verwacht, hoe het zou moeten zijn en hoe mensen zouden moeten reageren volgens jou. De realiteit is, dingen zijn zoals ze zijn en daar verander je helemaal niets aan. Het enige waar je invloed op hebt is JIJ ZELF. Dus om te leren leven zonder frustratie zul jij je verwachtingen en je kijk op dingen moeten veranderen.

Vraag je zelf eens af als je ergens gefrustreerd over bent: “Is mijn doel realistisch en haalbaar?” Je kunt bijvoorbeeld iemand niet verplichten van je te houden als de ander die gevoelens niet heeft voor jou. Jij kunt van iemand houden, maar verwachten dat de ander dat ook van jou doet terwijl die gevoelens er niet zijn, is je zelf in de val lokken en je kunt wachten om teleurgesteld te worden. Dan ben je gefrustreerd omdat iets niet is zoals je wilt, maar als jij je zelf de vraag stelt: “Is mijn doel realistisch en haalbaar?” dan is het antwoord “NEE.”

Is je doel wel haalbaar, maar lukt het je de eerste keer niet?

Geef dan niet op en blijf volhouden en zie het als een uitdaging en geloof dat je het kunt! Je ontneemt je zelf zoveel kansen door op te geven. Accepteer de dingen zoals ze zijn en niet zoals jij wilt dat ze zijn en onthoud dat jouw manier een manier is om iets te doen, maar niet per se de juiste manier is om iets te doen. Probeer mensen niet te manipuleren om je doel te bereiken maar om te inspireren om je te helpen.

Ben je toch gefrustreerd, reageer het dan niet af op de mensen om je heen. Besef dat het jouw probleem is en niet die van een ander. Frustratie is tenslotte jouw reactie op een situatie. En misschien wel het meest belangrijke van allemaal, heb geduld. Sommige dingen kosten nou eenmaal meer tijd dan dat jij wilt.

Zo stop je de frustratie

  • Het enige dat jij in de hand hebt is jouw houding ten opzichte van anderen. Door je houding te veranderen, kun je de frustratie stoppen.
  • Besef dat ieder mens zijn of jaar eigen pad bewandelt. De een ontwikkelt zich richting meer rust, de ander is druk bezig om meer geld te verdienen. Andere mensen blijven liever waar ze zijn. Dat is allemaal prima.
  • Niemand moet iets. Jij niet, en ook andere mensen niet. Jij bepaalt niet wat goed of slecht is, of wat ’de bedoeling’ is. En zéker niet wat normaal is. Het enige dat jij bepaalt is je eigen mening.
  • Jouw manier is niet de beste manier. Jouw manier is slechts een manier.
  • Luister naar mensen. Praat minder en luister meer.
  • Verstrek voortaan alleen maar advies wanneer mensen erom vragen. En zelfs als ze dat doen, probeer dan vooral te luisteren en vragen te stellen.
  • Neem liefde als uitgangspunt. Doe je best om van ieder mens te houden, ongeacht zijn of haar gedrag.
  • Als je mensen wilt helpen, help ze dan door een geweldig voorbeeld te zijn. Wees de verandering die je wilt zien bij anderen. Je hoeft niet te praten of te preken. Wees de beste persoon die je kunt zijn. Dan zul je meer bereiken dan je ooit met woorden zult bereiken.
  • Voel je je gefrustreerd? Besef dan dat dit je eigen probleem is. Het is jouw reactie op de situatie. Het staat los van de ander. Jij kiest ervoor om je zo te voelen. Jouw jeukende handen, jouw frustratie is jouw probleem.
  • Probeer mensen niet te manipuleren. Probeer ze te inspireren.
  • Heb geduld met de mensen om je heen.
  • Voel je je toch gefrustreerd vanwege de mensen in je leven? Adem dan rustig in en uit. Trek je even terug. Haal jezelf terug naar het moment, herinner jezelf eraan dat je liefdevol wilt zijn. En ga dan weer terug.
  • Communiceer niet vanuit je frustratie, maar vanuit liefde. Dan zul jij je een stuk beter voelen. En je voorbeeld zal de mensen om je heen inspireren om liefdevoller te worden.
Hoe trek je je voelsprieten in?

Hoe trek je je voelsprieten in?

“Tamara, wordt je daar niet doodmoe van?” vroeg een hooggevoelige vrouw laatst die ik begeleid in coaching. Ik vertelde haar dat ik regelmatig trainingen volg waar meer dan 1800 mensen samen komen, met airco, harde muziek èn ook nog in een andere taal.
Kwamen al die prikkels en energieën van andere mensen dan niet bij mij binnen? Werd ik daar niet doodmoe van?
Nee….niet meer. Vroeger wel, toen was ik net als een spons.

Regelmatig komt er iemand tijdens zo’n training waar ik zelf deelnemer ben naar me toe, zoals ook laatst.

Een onbekende man (achteraf ook hooggevoelig) kwam naar me toe en zei me out of the bleu: ¨Ik vind het fascinerend hoe jij je beweegt tussen zoveel mensen, jij valt me echt op. Ik zie bij jou wel betrokkenheid, maar ook zie ik dat jij selectief bent met wie en de manier waarop je in contact treed met anderen, maar ik zie ook aan jou dat jij een deel van je aandacht richt op jezelf, terwijl je wel om je heen kijkt en spontaan reageert op anderen. Klopt dat?”

Ik vertelde hem dat ik zuinig ben op mijn energie en goed voor mezelf zorg en toch betrokken blijf in dit moment met wat er is. Hij vertelde me dat zijn kinderen ook hooggevoelig waren en dit graag wilde leren, ook voor hen.

Voor mij was dit al de zoveelste persoon, die deze opmerking maakte. Jeetje, dacht ik bij mezelf, dat dit zichtbaar is voor de buitenwereld hoe ik mij beweeg in de massa, en tegelijkertijd heel erg goed voor mezelf blijf zorgen en mijn energiehuishouden zodat ik niet leegloop. Ik was wel verrast dat anderen dat konden ‘zien’.

Ik kan veel voelen van anderen àls ik dat wil, maar ik ben blij dat ik intussen zelf kan besluiten of ik iets binnen laat komen van anderen of juist niet.
Ik heb de knop gevonden dat ik mijn kanalen (heldervoelend, wetend en helderzien) tijdelijk uit kan zetten èn ik ben me ervan bewust hoe ik mijn voelsprieten intrek en de aandacht bij mezelf houd, ook in een gesprek.
Ik voel veel als ik dat wil, maar als ik dat niet wil, houd ik de energie dicht bij mezelf terwijl ik ondertussen enorm kan genieten van al dat leuks om me heen terwijl ik me wel betrokken voel.

Wat doe ik altijd om overprikkeling te voorkomen:

  • Zorgen dat ik voldoende uitgerust ben, in de week vooraf op tijd naar bed en goed slapen.
  • Vooraf ontladen, tijd voor mezelf nemen, wandelen, ontspannen… gezonde voeding.
  • Me er mentaal op instellen, niet vanuit angst, maar juist vanuit vertrouwen. Ik kan dit, ik houd mezelf goed in de gaten en als het nodig is trek ik me even terug, om te kunnen resetten.
  • Op tijd vertrekken, rustig aankomen, als er nog bijna niemand is, dan voeg ik me gemakkelijker in de groep, dan ik ergens in val wat al bezig is.
  • In de ochtend vooraf schenk ik ik extra aandacht aan de energieoefeningen met een extra gouden ei om me heen, en stevig gronding, hier voer ik gelijk overtollige energie die ik oppik van andere meteen af.
  • Mijn aandacht voor de helft naar binnen gericht houden, contact houden met mijn lichaam, ademhaling en vooral met mijn voeten (gronding), de andere helft is naar buiten gericht, maar wel selectief. Als ik iemand als prettig ervaar treed ik in contact, met anderen niet. Ik ben selectief. Dat recht heb je natuurlijk.
  • Genoeg water of kruidenthee drinken, dat helpt om mijn hoofd helder te houden.
  • Als ik toch onverhoopt met iemand in gesprek ben, waar het niet mee klikt, dan blijf ik me focussen op mijn eigen binnenkant, trek mijn voelsprieten in, ik verleg mijn aandacht naar mijn inademing en zet m’n gezicht op neutraal. Zo blijf ik verbonden met mijn eigen energie, en voel ik me daarna ook niet moe.
  • Ik was mijn handen regelmatig, kan ook zonder zeep en dan even de energie afschudden.
  • Ik blaas vaak de overtollige energie op in de lucht, met mijn mond, maak ik dan een zacht geluid met veel lucht, alsof er iets ontploft…
  • Ik doe de watergrondingsoefening tussendoor een paar keer per dag, en zet deze op de automatische piloot.
  • Lekker af en toe even naar buiten, even een frisse neus halen, en in de zomer lekker even je schoenen uit en het gras tussen mijn tenen voelen.
  • Ik ga nooit midden tussen de mensen zitten/staan, maar ergens aan de zijkant. Dan komt er niet zo veel van achteren binnen. Dan blijft de energie van anderen voor me. In plaats van overal om me heen.
  • Voel altijd je eigen grenzen, als het genoeg is, is het genoeg, en mag je dat best communiceren met anderen. Vaak als je daar op een normale manier over kan praten, herkennen veel andere mensen zich in jou, en krijg je begrip. Ook groeit je zelfvertrouwen hierdoor, omdat jij rekening met jezelf leert houden.
  • Blok een aantal dagdelen per week alleen voor jezelf. Hier kun je je lekker ontladen en opladen vanuit je eigen bron.

Graag deel ik met jou hier de krachtigste GRONDINGSOEFENING die ik ken:

Ga even lekker zitten en probeer zo diep als je maar kunt adem te halen onderin je buik.

Stel je voor dat je een soort diafragma in het midden van de bal van je voeten hebt zitten die helemaal open gedraaid wordt, zoals bij een fotocamera. Maak dan de verbinding met het middelpunt van de aarde, en vooral het water van de aarde. (Jij bestaat zelf ook 80 tot 90 % uit water, dus dat resoneert.) En laat dan nog een derde buis in je inlevingsvermogen vanuit je eerste chakra naar het middelpunt van de aarde gaan.

Daar aangekomen leg je de buizen in een meer van aarde energie en nodig je het water uit via je voeten naar je knieën en dan in je bekken (de 3de buis gaat rechtstreeks je bekken in). Hier laat je het water circuleren je bekken in, daar wacht je even en dan vul jezelf er helemaal mee op, je blijft uitnodigen, ook naar je hart en dan laat je het er via je kruinchakra als een enorme fontein van energie uitspuiten. Zo groot als je zelf je aura wilt hebben, je mag ermee spelen om te kijken wat het met je doet.

Uiteindelijk vind je zelf een afstand die bij je past. Bijvoorbeeld 1 meter boven, onder, voor en achter je, zodat je in je eigen “ei“ staat. Let erop dat je in deze energiestroom blijft staan. Bij deze oefening kun je zware voeten krijgen en je komt je midden van je lichaam te staan.

Soms wordt je misselijk, ga je gapen of boeren, zie dat al een opruiming, van energie die je uit je lichaam weg werkt. Je lichaam reageert hier wel eens sterk op als je anderen te veel jouw eigen ruimte hebt laten innemen. Geen zorgen na 10 minuten is dit weer voorbij.

Deze oefening duurt nog geen minuut als je een beetje geoefend bent, maar zorgt er wel voor dat het je geen energie kost wanneer je met andere mensen in contact bent. Daarnaast kom je zelf steeds beter in je lijf te zitten, en dat is ook de bedoeling van een lichaam (het is immers jouw huis).

Ik doe dit zelf na ieder gesprek. Probeer het te doen wanneer je merkt dat klachten gaat krijgen zoals: koud, moe, duizelig, emotioneel, pijn, honger… Je zult merken dat je er van opknapt én dat je bij jezelf blijft in plaats van bij de ander! Gesprekken gaan vloeiender, gemakkelijker en positiever.

GRATIS Kristallijn Activatie?

Haal de audio via MP3 op in je mailbox.
En ontvang ook onze verhalen en aanbod in je mailbox.