Voor hooggevoelige vrouwen

Hoe trek je je voelsprieten in?

Hoe trek je je voelsprieten in?

“Tamara, wordt je daar niet doodmoe van?” vroeg een hooggevoelige vrouw laatst die ik begeleid in coaching. Ik vertelde haar dat ik regelmatig trainingen volg waar meer dan 1800 mensen samen komen, met airco, harde muziek èn ook nog in een andere taal.
Kwamen al die prikkels en energieën van andere mensen dan niet bij mij binnen? Werd ik daar niet doodmoe van?
Nee….niet meer. Vroeger wel, toen was ik net als een spons.

Regelmatig komt er iemand tijdens zo’n training waar ik zelf deelnemer ben naar me toe, zoals ook laatst.

Een onbekende man (achteraf ook hooggevoelig) kwam naar me toe en zei me out of the bleu: ¨Ik vind het fascinerend hoe jij je beweegt tussen zoveel mensen, jij valt me echt op. Ik zie bij jou wel betrokkenheid, maar ook zie ik dat jij selectief bent met wie en de manier waarop je in contact treed met anderen, maar ik zie ook aan jou dat jij een deel van je aandacht richt op jezelf, terwijl je wel om je heen kijkt en spontaan reageert op anderen. Klopt dat?”

Ik vertelde hem dat ik zuinig ben op mijn energie en goed voor mezelf zorg en toch betrokken blijf in dit moment met wat er is. Hij vertelde me dat zijn kinderen ook hooggevoelig waren en dit graag wilde leren, ook voor hen.

Voor mij was dit al de zoveelste persoon, die deze opmerking maakte. Jeetje, dacht ik bij mezelf, dat dit zichtbaar is voor de buitenwereld hoe ik mij beweeg in de massa, en tegelijkertijd heel erg goed voor mezelf blijf zorgen en mijn energiehuishouden zodat ik niet leegloop. Ik was wel verrast dat anderen dat konden ‘zien’.

Ik kan veel voelen van anderen àls ik dat wil, maar ik ben blij dat ik intussen zelf kan besluiten of ik iets binnen laat komen van anderen of juist niet.
Ik heb de knop gevonden dat ik mijn kanalen (heldervoelend, wetend en helderzien) tijdelijk uit kan zetten èn ik ben me ervan bewust hoe ik mijn voelsprieten intrek en de aandacht bij mezelf houd, ook in een gesprek.
Ik voel veel als ik dat wil, maar als ik dat niet wil, houd ik de energie dicht bij mezelf terwijl ik ondertussen enorm kan genieten van al dat leuks om me heen terwijl ik me wel betrokken voel.

Wat doe ik altijd om overprikkeling te voorkomen:

  • Zorgen dat ik voldoende uitgerust ben, in de week vooraf op tijd naar bed en goed slapen.
  • Vooraf ontladen, tijd voor mezelf nemen, wandelen, ontspannen… gezonde voeding.
  • Me er mentaal op instellen, niet vanuit angst, maar juist vanuit vertrouwen. Ik kan dit, ik houd mezelf goed in de gaten en als het nodig is trek ik me even terug, om te kunnen resetten.
  • Op tijd vertrekken, rustig aankomen, als er nog bijna niemand is, dan voeg ik me gemakkelijker in de groep, dan ik ergens in val wat al bezig is.
  • In de ochtend vooraf schenk ik ik extra aandacht aan de energieoefeningen met een extra gouden ei om me heen, en stevig gronding, hier voer ik gelijk overtollige energie die ik oppik van andere meteen af.
  • Mijn aandacht voor de helft naar binnen gericht houden, contact houden met mijn lichaam, ademhaling en vooral met mijn voeten (gronding), de andere helft is naar buiten gericht, maar wel selectief. Als ik iemand als prettig ervaar treed ik in contact, met anderen niet. Ik ben selectief. Dat recht heb je natuurlijk.
  • Genoeg water of kruidenthee drinken, dat helpt om mijn hoofd helder te houden.
  • Als ik toch onverhoopt met iemand in gesprek ben, waar het niet mee klikt, dan blijf ik me focussen op mijn eigen binnenkant, trek mijn voelsprieten in, ik verleg mijn aandacht naar mijn inademing en zet m’n gezicht op neutraal. Zo blijf ik verbonden met mijn eigen energie, en voel ik me daarna ook niet moe.
  • Ik was mijn handen regelmatig, kan ook zonder zeep en dan even de energie afschudden.
  • Ik blaas vaak de overtollige energie op in de lucht, met mijn mond, maak ik dan een zacht geluid met veel lucht, alsof er iets ontploft…
  • Ik doe de watergrondingsoefening tussendoor een paar keer per dag, en zet deze op de automatische piloot.
  • Lekker af en toe even naar buiten, even een frisse neus halen, en in de zomer lekker even je schoenen uit en het gras tussen mijn tenen voelen.
  • Ik ga nooit midden tussen de mensen zitten/staan, maar ergens aan de zijkant. Dan komt er niet zo veel van achteren binnen. Dan blijft de energie van anderen voor me. In plaats van overal om me heen.
  • Voel altijd je eigen grenzen, als het genoeg is, is het genoeg, en mag je dat best communiceren met anderen. Vaak als je daar op een normale manier over kan praten, herkennen veel andere mensen zich in jou, en krijg je begrip. Ook groeit je zelfvertrouwen hierdoor, omdat jij rekening met jezelf leert houden.
  • Blok een aantal dagdelen per week alleen voor jezelf. Hier kun je je lekker ontladen en opladen vanuit je eigen bron.

Graag deel ik met jou hier de krachtigste GRONDINGSOEFENING die ik ken:

Ga even lekker zitten en probeer zo diep als je maar kunt adem te halen onderin je buik.

Stel je voor dat je een soort diafragma in het midden van de bal van je voeten hebt zitten die helemaal open gedraaid wordt, zoals bij een fotocamera. Maak dan de verbinding met het middelpunt van de aarde, en vooral het water van de aarde. (Jij bestaat zelf ook 80 tot 90 % uit water, dus dat resoneert.) En laat dan nog een derde buis in je inlevingsvermogen vanuit je eerste chakra naar het middelpunt van de aarde gaan.

Daar aangekomen leg je de buizen in een meer van aarde energie en nodig je het water uit via je voeten naar je knieën en dan in je bekken (de 3de buis gaat rechtstreeks je bekken in). Hier laat je het water circuleren je bekken in, daar wacht je even en dan vul jezelf er helemaal mee op, je blijft uitnodigen, ook naar je hart en dan laat je het er via je kruinchakra als een enorme fontein van energie uitspuiten. Zo groot als je zelf je aura wilt hebben, je mag ermee spelen om te kijken wat het met je doet.

Uiteindelijk vind je zelf een afstand die bij je past. Bijvoorbeeld 1 meter boven, onder, voor en achter je, zodat je in je eigen “ei“ staat. Let erop dat je in deze energiestroom blijft staan. Bij deze oefening kun je zware voeten krijgen en je komt je midden van je lichaam te staan.

Soms wordt je misselijk, ga je gapen of boeren, zie dat al een opruiming, van energie die je uit je lichaam weg werkt. Je lichaam reageert hier wel eens sterk op als je anderen te veel jouw eigen ruimte hebt laten innemen. Geen zorgen na 10 minuten is dit weer voorbij.

Deze oefening duurt nog geen minuut als je een beetje geoefend bent, maar zorgt er wel voor dat het je geen energie kost wanneer je met andere mensen in contact bent. Daarnaast kom je zelf steeds beter in je lijf te zitten, en dat is ook de bedoeling van een lichaam (het is immers jouw huis).

Ik doe dit zelf na ieder gesprek. Probeer het te doen wanneer je merkt dat klachten gaat krijgen zoals: koud, moe, duizelig, emotioneel, pijn, honger… Je zult merken dat je er van opknapt én dat je bij jezelf blijft in plaats van bij de ander! Gesprekken gaan vloeiender, gemakkelijker en positiever.

Over Tamara Beekmans

Tamara’s bijzondere levensreis heeft haar zeer waardevolle inzichten gegeven en doorleefde wijsheid gebracht, die ze heeft verwerkt in haar krachtige en unieke jaarprogramma’s. Ze heeft zichzelf bevrijd van een pijnlijk verleden, waarin ze als hooggevoelig kind meervoudige trauma’s opliep. Hierdoor moest ze, om te overleven, haar hooggevoeligheid onderdrukken, waardoor ze vanuit haar hoofd ging leven, afgesloten van haar diepe gevoelswereld. Later in haar leven kreeg ze hier veel last van, dit uitte zich in meerdere depressies, 5 burn-outs en een straatangst van 2 jaar. Ze heeft deze zelf leren overwinnen en is nu al jaren angst-, depressie- en burn-out vrij. Haar transformatie was groots. Van hieruit is de Vrouwenkracht Academie ontstaan, waarin ze op alle lagen met haar klanten werkt. Ze biedt hooggevoelige vrouwen praktische handvatten aan over hooggevoeligheid, hoger bewustzijn en hoe je de wezenlijke verbinding met jezelf kunt herstellen.

De vrouwen die bij haar één jaar in training en coaching gaan, kunnen door de Vrouwenkracht Methode® weer innerlijke vrijheid in alle facetten van hun leven ervaren en zij hebben hun innerlijke verbinding hersteld. En deze verandering is blijvend.

De vrouwen leren zichzelf te helen, gaan op zoek naar onderliggende patronen en hun blinde vlek en leren deze zelf te transformeren. Ze leren om oude, onderdrukte pijnlijke emoties te bevrijden uit het pijnlichaam. Ze gaan praktisch aan de slag met het onthechten van hun innerlijke criticus en leren hoe ze in contact komen met het gekwetste kind-deel en speelse kind-deel wat leidt naar hartsbewustzijn.

De training leert je om naar je eigen stem te luisteren die jou de weg wijst naar heling, en verbinding brengt vanuit je puurste essentie en hogere bewustzijn. Door middel van de door haarzelf ontwikkelde Vrouwenkracht Methode®, begeleidt ze hooggevoelige vrouwen in kleine groepen met veel passie en aandacht. Ze is geen zachte heelmeester, maar is recht door zee, eerlijk en duidelijk.

Met haar blogs en haar nieuwe boek wil ze de Vrouwenkracht Methode® voor iedereen bereikbaar maken voor wie op zoek is naar verbinding met haar of zijn diepste essentie en eigen wijsheid.

Tamara Beekmans (1975) is internationaal HSP Coach, trainer, systemisch therapeut, hoger bewustzijnscoach, docent, auteur, inspirator en oprichtster van de Vrouwenkracht Academie. Ze heeft ruim 25 jaar ervaring in het begeleiden van groepen in het bewustzijnsproces. Ze heeft al duizenden mensen geïnspireerd en begeleid in het proces vanuit je hoofd, in je hart.

2 Comments

  • In je eerst te zin schrijf je wordt met dt. Echter correct is zonder t. Ezelsbruggetje; gebruik het werkwoord vissen of lopen, dan hoor je direct of er wel of geen t schrijft.

  • Valt voor mij nog heel wat te leren. Merk dat ik me steeds meer ga terugtrekken ipv deel te nemen juist doordat ik moeite heb me af te schermen. Ga de oefening zeker proberen! Dank! Xo

Comments are closed.

Hoe trek je je voelsprieten in?