Vanuit je hart
Als je voldoende van jezelf begint te houden, dan verandert alles in je leven, op elk gebied, elk terrein, elk level. Je trilling wordt hoger, zo ook de trilling van alles om je heen. Alles wat lager is en blijft verwijdert zich als een natuurlijke selectie uit je leven.
Mensen die vanuit overlevings- en beschermingsmechanisme leven, leven eigenlijk in hun eigen gevangenis. Ze lijden hun leven in plaats van leiden hun leven. Het is de bedoeling voor mensen om vanuit ego identificatie de opgelopen pijn en trauma’s vanuit volledig bewustzijn om te zetten in het LEVENsmechanisme. Daar bedoel ik hartbewustzijn mee. Leven vanuit de 5e dimensie. Niet vanuit slachtofferschap identificatie, maar vanuit je hart leven.

Soms blijven mensen zonder dat ze het in de gaten hebben jaren lang op hetzelfde punt hangen, zelfs als bepaalde patronen destructief of vernietigend zijn, voor zichzelf of hun leven en/of hun geliefden. Het hoort bij mens zijn dat ze zo bang zijn voor verandering, zelfs in hun ellende weten ze wel waar ze aan toe zijn, het springen in het diepe geeft geen garanties namelijk. Maar dat is toch wat altijd wel verandering en beweging in situaties brengt. Meestal ten goede als je toch eenmaal die stap zet; het kost je moed en lef; het is even spannend maar het levert je uiteindelijk zoveel op. Heb je deze stap eenmaal genomen, dan is de 2e stap al gemakkelijker en ga zo maar door.

- Hierbij is het cruciaal dat je leert van jezelf te houden, in plaats van jezelf af te wijzen.
- Elke keer dat je wat dan ook van jezelf afwijst, raak je verwijderd van je eigen essentie, je wezen.
- Het is belangrijk dat je in alle omstandigheden lief voor jezelf bent, jezelf en ook je grenzen respecteert, ook als iemand anders ze overschrijdt.
- Dat je meer rekening met jezelf houdt in elke situatie, wat wil jij en blijf daarbij.
- Zeg wat vaker ja tegen jezelf en nee tegen anderen tot dat meer in balans is gekomen, dan kun je vaker Ja zeggen tegen anderen, maar vanuit balans en evenwicht, niet om waardering.
- Als je ‘ja’ zegt tegen het leven, niets meer uitsluit dan kom je aardig in de richting.
- Dat is jezelf trainen een andere mind-set aan te nemen.
- Een besluit te nemen voor jezelf.
- Jezelf aan je eigen afspraken te houden.
- Hierdoor groeit ook het vertrouwen in jezelf; dit noemen ze ook vaak zelfvertrouwen!
- Neem deel aan een 5-weekse online cursus: Bewust leven vanuit je hart! Probeer het eens uit, het brengt je meer dan je je kunt voorstellen!
- Lees ook: Ik houd van mij!

Hooggevoelige vrouwen, Nieuwe dimensies
We leven in een monumentale tijd waarin de mensheid een verschuiving meemaakt naar een hoger bewustzijn. Van een derde dimensie bewustzijn naar dat van een vijfde. Wanneer iemand het vijfde dimensie bewustzijn bereikt, dan kan dit een beleving geven als die van een permanente staat van vrede, zegening, liefde en vreugde en er is geen moeite nodig deze staat te behouden, geen malende gedachtegangen meer die je de hele dag en soms ook de nacht in beslag nemen. Dit is een natuurlijk en automatisch proces als je leeft vanuit een hoger bewustzijn. Alle negatieve energie wordt vanzelf weg gefilterd. In deze staat beginnen mensen zichzelf te zien in ieder ander, zowel mens als dier. Het hart gaat open.
Ze voelen liefde voor iedereen en er stromen geen negatieve gedachten in de hersenen van diegene die het bewustzijn van de vijfde dimensie heeft bereikt. Eigenlijk worden alle negatieve gedachten weg gefilterd. Het wordt stil in je hoofd, zonder het permanente gekakel dat iemand binnenkrijgt in de derde dimensie. Eigenlijk zijn er helemaal niet veel gedachten die binnenstromen in de hersenen van iemand die de vijfde dimensie heeft bereikt. Behalve als ze noodzakelijk zijn om hen van de ene gebeurtenis of moment naar het andere te brengen. Gewoon alleen praktische en functionele gedachten, zodat het ego-bewustzijn jou ondersteunt in deze wereld. Je doorziet patronen en nare emoties en gevoelens beleef je maar heel kort of ze blijven uit. Je relativeert razendsnel. Je herstelt sneller van situaties en betrekt niet alles meer op jezelf, je ziet deze eerder vanuit een objectief perspectief.
Wanneer iemand het vijfde dimensie bewustzijn bereikt is zijn/haar perceptie van tijd veel langzamer geworden. De klok lijkt wel snel te gaan maar in beleving is er dan niet veel tijd verstreken. Dit zou je kunnen vergelijken met wat er gebeurt als iemand doodgaat. Wanneer iemand sterft gaat deze over van het bewustzijn van de derde naar dat van de vierde dimensie. Er wordt wel gezegd dat terwijl er jaren voorbijgaan op aarde, dit slechts enkele minuten lijken in de geesteswereld.

Dit verklaart waarom er in de geesteswereld nauwelijks tijd verstrijkt, terwijl op aarde dan juist veel. Diegene die ooit een bijna doodervaring hebben gehad als gevolg van een ongeluk of iets dergelijks, zullen misschien ook gemerkt hebben dat hun hersenen langzamer gaan werken in dit soort situaties. Het lijkt alsof alles in slow motion gaat. De ziel bereidt zich voor om van een derde naar een vierde dimensie bewustzijn over te gaan. Dat verklaart waarom de tijd langzamer lijkt te gaan. In dat kader is de uitdrukking “tijd is een rekbaar begrip” toepasselijk en wie weet is het wel ontsprongen aan dit fenomeen.
Je kunt dit ook merken bij meditatie. Ook hier lijkt het alsof er niet veel tijd is verstreken, maar de klok aan de muur vertelt een ander verhaal. Ook hier beweegt de geest zich buiten de grenzen van de derde dimensie. Hetzelfde fenomeen doet zich voor in ons fysieke leven in ons stoffelijk lichaam op deze 3D aarde waarbij onze energieën toenemen en we ascenderen (klimmen op) naar de vijfde dimensie. Onze perceptie van tijd wordt langzamer.

Wanneer iemand het vijfde dimensie bewustzijn bereikt leeft hij/zij alleen nog in het nu, zonder referentie aan het verleden. Ze kunnen vroegere herinneringen wel ophalen als ze die nodig hebben, maar blijven niet in de emoties en pijnlichaam van dat verleden hangen, ook wel eens het gekwetste kind genoemd. Hun geest is op natuurlijke wijze geconcentreerd op het nu zonder dat ze daarvoor ook maar enige moeite hoeven te doen. Het is eenvoudigweg de staat waarin ze zijn en waarin ze automatisch leven. Moet je nagaan hoeveel tijd er dan overblijft waarin je kunt creëren.
Omdat iemand die de vijfde dimensie heeft bereikt vanzelf in het nu leeft, heeft hij/zij ook geen referentiekader in de toekomst. Wat ook betekent dat ze zich geen zorgen maken over wat komen gaat. Ze leven eenvoudigweg van moment tot moment en van gebeurtenis tot gebeurtenis. In het nu dus.
Iemand die het vijfde dimensie bewustzijn heeft bereikt, kan ook sterkere helderziende en intuïtieve gaven ervaren. Ook zal het bewustzijn veranderen van een staat die op denken is gebaseerd naar een intuïtief weten. Het is een innerlijk weten, als je hierop leert vertrouwen kan je leven een wonderlijke wending nemen waarop alles lijkt te kloppen. Gelijktijdig zal iemand ook weten of informatie ‘goed’ of ‘fout’ is, gebaseerd op de energie waarmee het resoneert, omdat alles energie/trilling is. Zelfs onze gedachten zijn energie.
Manifestatie, het creëren, is ook veel gemakkelijker wanneer iemand het vijfde dimensie bewustzijn heeft bereikt. Meditatie, visualisatie, rituelen, energie stoppen in intenties en enige focus of kennis van de Wet van Aantrekkingskracht blijft nodig. Alleen een lichte gedachte over wat gewenst is, is genoeg om dit te manifesteren in fysieke werkelijkheid. Het is heel wonderlijk hoe dit werkt, maar het werkt!

In veel omstandigheden is zelfs een gedachte over wat men wenst niet nodig, omdat alles in het universum eenvoudigweg gesynchroniseerd is. Als je leeft in het natuurlijke ritme van je ‘zijn’ en in synchroniciteit met het universum dan klopt alles altijd.
Dit is zo’n fascinerende tijd om op aarde te leven, langzaam ontwaken we, de een sneller dan de ander. We groeien in de richting van een staat van zijn die vrij zal zijn van de wanklanken en beperkingen van de derde dimensie. Een prachtig mooi vooruitzicht. Hoe zal de nieuwe wereld er dan uit gaan zien. Binnen het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen gaan we daar op een nuchtere en praktische manier dieper op in.
Comfort zone
Je leidt een creatief leven als je je ervan bewust bent dat je een medeschepper bent van deze tijd, van deze nieuwe wereld in wording. Maar hoe doe je dat? Het vereist moed als je ‘innerlijk’ wilt groeien. De meeste mensen zitten namelijk in hun ‘comfortzone’. Maar wat is dat eigenlijk een comfortzone?
Dat is de onzichtbare ruimte waarin jij leeft, je beweegt, werkt en vooral waarop jij al je keuzes baseert. Oude gewoontepatronen, ervaringen vanuit het verleden, angsten die je tegen houden, negatieve overtuigingen waarmee je je hebt geïdentificeerd kunnen er voor zorgen dat jouw wereld niet echt groot is en zo blijft.
Het heet niet voor niets comfortzone. Je voelt je comfortabel, (schijn) veilig, ook al is het niet altijd prettig en beperk je jezelf hierdoor. Je bent dit namelijk gewend. Dit kan voortkomen uit je opvoeding, maar ook vanuit de ervaringen die je hebt opgedaan vanuit het verleden.
Je denkt dan ook echt dat dit het leven is, binnen deze cirkel waarin je alles doet, van waaruit je leeft. Maar ook van waaruit je innerlijk gevoelsleven is ontwikkeld. Het leven vraagt vaak meer van je. Dit is het gevoel dat je op een gegeven moment krijgt, nl. dat je in cirkeltjes draait en daar niet meer goed uit kunt komen. Het gevoel dat je vast zit, sterkere angstklachten of angstgedachten ontwikkelt, nog steeds leeft volgens verouderde overtuigingen terwijl je nu goed door begint te krijgen dat ze je meer tegen werken dan mee werken in de dingen die je doet. Het roept te vaak verdriet op en uitzichtloze situaties.

Maar er is echt wel iets aan te doen. Dit vraagt moed en lef. Als je nieuwsgierig wordt, doordat je geïnspireerd bent geraakt door andere mensen, een boek, verhaal of iemand die je kent die dit proces al wel heeft doorlopen, zou je jezelf af kunnen vragen: Laat ik mij leiden door mijn nieuwsgierigheid en durf ik buiten mijn gebaande paden te gaan lopen en daag ik mijzelf uit om die uitdaging aan te gaan, met de grote kans dat ik innerlijke rijkdom ga verwerven, of blijft mijn angst mij verleiden? Kies ik voor (schijn)veiligheid of ‘gevaar’?
Het is een natuurlijk iets wat jou tegen houdt om buiten jouw gebaande paden te treden. Je hersenen werken namelijk zo. Op het moment dat jij je bewust wordt van bepaalde overlevings- en beschermingspatronen, krijg je meer inzage in jezelf hoe je dit constructief aan kunt gaan pakken. Het is hierbij vooral belangrijk om te kijken naar jezelf hoe het uit zou gaan pakken voor op de lange termijn. Waar wil je naar toe? Wie wil je zijn? Hoe kom je daar?
Je moet je voorstellen dat jouw comfortzone een cirkel is waar alle onderdelen van jouw leven zich afspelen, bewust en onbewust. Op het moment dat je iets wilt gaan doen buiten jouw comfortzone, gaat er een soort interne alarmbel af. Als je deze nog niet kent, kun je schrikken. Vaak stoppen mensen dan met hun proces en/of keuze omdat ze denken: “Ja, mijn alarmbel gaat af, ik schrik hiervan, dat zal dan wel betekenen dat de keuze die ik maak niet goed is. Ik ga snel terug naar mijn veilige plekje, die cirkel waar ik het eerder over had.
Het lastige is, dat niemand ons uitlegt hoe dit werkt. Als je wilt groeien, MOET je leren buiten je comfortzone te gaan bewegen. Hoe we voorkomen dat deze alarmbel af gaat? Neem bewust kleine stapjes, zodat je hersenen niet reageren door de alarmbel te gaan luiden.
Als je een doel hebt, maak dan bewust kleine tussenstapjes, zodat je het geheel kan blijven overzien. Als je rustig kunt ervaren dat je stapje voor stapje je cirkel kunt vergroten, is er niet zoveel aan de hand. Het levert juist heel veel op.

Positieve voordelen van durven groeien en ontwikkelen:
- Je vertrouwen in jezelf groeit, doordat je een aantal goede ervaringen met jezelf hebt opgedaan die goed uitgepakt zijn.
- Als je terug valt, val je maar één stapje terug i.p.v. helemaal terug , dat is nog te overzien, dan is het een kwestie van opstaan en doorgaan en het geleerde in de praktijk brengen.
- Je groeit er als mens van.
- Je ontwikkelt als hooggevoelige een groter bewustzijn.
- Je voelt je veel gelukkiger doordat je jezelf vooruit helpt.
- Je leeft niet meer in je eigen gevangenis van overtuigingen en angsten.
- Je voelt je meer leven, omdat je jezelf uitdaagt en daardoor meer zelfvertrouwen ontwikkelt.
- Je durft meer te ondernemen in jouw leven; je gaat vaker op zoek naar uitdagingen.
- Je leert van jezelf te houden en alles om jou heen.
- Je zit niet meer in het cirkeltje, maar je maakt de cirkel steeds groter zodat jij meer en meer jouw droomleven kunt leven.
- Je ontmoet hierdoor eerder inspirerende mensen, omdat jij ook iemand wordt die anderen inspireert.
- Als jouw comfortzone steeds groter wordt, dan haal je steeds meer uit wat het leven je te bieden heeft, terwijl je binnen een kleine comfortzone geen weet van dit bestaan hebt.

Misschien lijkt het nog steeds een vaag begrip, maar juist door op zoek te gaan naar nieuwe dingen in en buiten jezelf, waarbij je moed bij elkaar verzamelt en doelbewust kleine stappen gaat zetten in die richting en je door niets en niemand meer laat tegen houden. Als je één keer of twee, drie keer hebt ervaren hoe dit werkt, hoe jij hierop reageert dan gaan de volgende keren zoveel gemakkelijker. Je durft steeds grotere stappen te zetten, omdat je al ervaring hebt gehad met kleinere stappen. Ook je moed en lef groeien met je mee 😉 Ik weet wel een ding zeker uit eigen ervaring; je leven wordt er een stuk leuker van als je jezelf steeds uitdaagt om spannende dingen in je leven aan te gaan en deze te overwinnen. Je zelfvertrouwen en je innerlijke kracht groeit enorm, maar ook je levensenergie en levenslust neemt enorm toe!