Het kan zijn dat je als kind je moeder innerlijk hebt afgewezen doordat je niet die diepgaande connectie vanuit haar kon voelen.
Op dat moment heb jij je van haar afgesloten en als klein kind is het dan alsof er een innerlijk deurtje dichtgaat dat niet meer geopend gaat worden.
De teleurstelling die je onbewust als kind meemaakte, maar als ziel voelde, dat zij niet helemaal kon ingaan op jouw emotionele behoefte, heeft gemaakt dat jij haar niet meer kon ‘nemen’ zoals ze is.
Vaak is dit ook bij haarzelf gebeurd als baby of kind en misschien gebeurde het ook bij haar moeder.
Zo kan de liefde van generatie op generatie steeds minder doorstromen.
Het aanvaarden, het ‘nemen’ van je moeder kan op latere leeftijd alsnog, vanuit je wil en je bewustzijn.
Dit betekent: haar aanvaarden voor wie ze is, zonder oordeel en zonder verwijt; dat je gelooft dat ze je het maximale heeft gegeven van wat ze kon doorgeven.
Wat je zelf weinig hebt ontvangen, kun je nog minder doorgeven.
Het innerlijke gevecht dat je misschien al jaren hebt, of je eigen boosheid en teleurstelling, zijn jouw eigen emoties.
Je kunt hier zelf mee aan de slag, om deze te transformeren, want de enige die er last van heeft ben jijzelf en waarschijnlijk ook jouw eigen gezin.
Zonder dat jij het doorhebt, draag jij je gevoelens van tekort over op de generaties na jou.
Op het moment dat je in dit proces stapt en je je moeder als je moeder kunt ‘nemen’ en haar ook echt op de plek van jouw moeder kunt zetten, dan kom je weer in de liefdesstroom van je leven en dit betekent dat je dan ook het leven kunt nemen.
Veel kwaaltjes, zowel fysiek, psychisch als emotioneel kun je relateren aan datgene wat nog onverwerkt is in jouw vrouwenlijn. Eerder heeft er een trauma plaatsgevonden, dat zo pijnlijk was, dat een van jouw voormoeders dit niet kon verwerken en dit trauma is generatie op generatie overgedragen tot het bij jou uitkwam, of je dochter(s).
Dat heeft er mee te maken dat de liefde op dat moment bij de voormoeder niet meer kon stromen, door de pijn die onderdruk en weggedrukt werd.
Je kunt niet je pijn wegdrukken en je liefde er wel laten zijn. Het is beiden of helemaal niets. Dus de kinderen van deze voormoeder met dit trauma hebben een tekort aan liefde moeten ervaren, en op het moment dat zij moeder werden, konden zij hierdoor ook minder liefde doorgeven en zo gaat het door en door.
Tot iemand in de vrouwenlijn dit stopt en dit trauma op gaat sporen, in een ritueel het trauma erkent, de voormoeder eert en zo hetgeen terug wordt gegeven naar daar waar het hoort.
Het leren ‘nemen’ van je moeder is een innerlijk en diepgaand, rauw en ook prachtig proces dat enkele maanden duurt, maar dat je uiteindelijk van binnenuit helemaal zal vrijmaken.
In een prachtig drie-maanden programma: Het helen van je vrouwenlijn, werk je van buiten naar binnen in dit proces, het helen van je vrouwenlijn inclusief leer je hoe je een eigen opstelling kunt doen en hoe je leert werken met deze innerlijke processen.
Tamara Beekmans, eigenaresse en oprichtster van de Vrouwenkracht Academie sinds 2013, werkt al meer dan 15 jaar intensief met de moederwond. Ze heeft honderden groepen begeleid in vrouwenlijnopstellingen en diepgaande innerlijke en systemische processen onderzocht en begeleid.
Ze is internationaal HSP Coach, trainer, systemisch therapeut, Sjamaan, Healer, hoger bewustzijnscoach, opleider, docent, auteur, inspirator en oprichtster van de Vrouwenkracht Academie.
Waarom ik ervoor kies om een eenvoudig “SAAI” leven te leiden in plaats van een druk en opwindend leven. Ik was altijd geluk aan het najagen. Omdat er nooit genoeg was. Ten eerste, ik heb al een zeer druk en opwindend leven geleefd de eerste 47 jaar van mijn leven. Veel gereisd over de wereld, op zoveel manieren gewoond, alles gedaan wat ik wilde doen. Dit meer omdat ik dacht jong te sterven. Wat niet gebeurde.
Er heeft zich een nieuwe manier van leven in mij ontvouwt. En ik ben gelukkiger dan ik ooit ben geweest. Niet meer door iets te doen, maar te zijn. Op een plek te zijn en daarin te investeren. In mijzelf te investeren. Tijd nemen om mijn maaltijden klaar te maken. Tijd niet meer mee laten wegen op een dag.
Mijn gelukkig zijn komt nu van binnenuit, niet meer dingen van buitenaf. Leven in de natuur in een natuurlijk huis van leem en hout voelt zo fijn. Elke dag vuur maken om te koken voelt zoooo goed.
Aandacht hebben voor de pot thee vol met kruiden die de hele dag op het vuur blijft staan en aangevuld wordt met vers water keer op keer. De dankbaarheid die ik nu voor het leven voel, vervult mij. Ik voel dat ik genoeg heb. Ik ben genoeg voor mezelf geworden. Een nieuw recept uitproberen thuis, is net zo opwindend als een nieuw hip restaurant uitproberen. Ik geniet zo van de stille ochtenden en heldere sterrenachten.
Alles zit nu in de simpelheid van mijn gewone dagelijkse leven waar ik zo gelukkig van wordt. Ik blijf verbonden en in vrede met mezelf. Ik kijk niet meer uit naar de hoogtepunten in mijn leven. Elke dag is een geschenk voor mij en de simpelheid van het leven is het mooiste wat ik kan ervaren. Ik kan totaal in verbinding met mijzelf blijven hierdoor. Zodat ik op een hele diepe laag ontspanning ervaar en mijn zenuwstelsel volledig tot rust aan het komen is voor het eerst in mijn leven. Door te proberen een meer minimalistische levensstijl te leiden, ben ik gaan inzien dat eenvoudig en minimaal leven zo’n diepe tevredenheid geeft. Zodat ik een goed leven kan leiden. Een heel lekker saai leven, hoe ik leef, is echt alles behalve saai. Ik ervaar elke minuut in elke vezel van mijn lichaam en bewustzijn.
Dat ik vele jaren heb geïnvesteerd dat ik vanuit mijn eigen huis ook kan werken, door online te gaan werken. Kan ik nu overal op de Aarde wonen waar ik wil wonen en ook mijn dagelijks leven en uren indelen zoals ik dat wil. Zodra er inspiratie in mij komt, ga ik deze direct opschrijven en laat ik alles uit mijn handen vallen, en dit kan ook. Omdat ik zo simpel leef. Van binnenuit.
Jij zat op het moment dat jouw oma zwanger was van jouw moeder ook al in haar baarmoeder. Bizar he. Op dat moment zat jij al in haar baarmoeder, in de eicel van je moeder toen zijn in de buik van je oma zat. Dat betekent ook dat als jij zwanger bent geweest van een meisje, dat jij je kleinkind al in je buik hebt gedragen.
Dat noemen we de imprints, alles heeft al bewustzijn, zelfs een zaad en eicel. En slaan we alles al op in ons geheugen op celniveau. Dat maakt dat we zijn wie we zijn en worden zoals onze ouders en voorouders. En ook vanuit het systeem ongewild en ongemerkt dezelfde onverwerkte pijn en ook liefde met ons meedragen.
Weet dat jouw overgrootmoeder, de moeder van je moeder nog geen stemrecht had. Niet mocht werken als ze getrouwd was en vooral voor de kinderen moest zorgen. In de onderbewustzijn is dat nog opgeslagen in onze cellen, wat oma heeft meegemaakt en beleeft heeft.
Als jij genoeg liefde hebt ontvangen van je ouders, dan heb jij genoeg om door te geven als kind. Heb jij te weinig liefde ontvangen, dan heeft jouw moeder of voormoeder ook misschien te weinig ontvangen, waardoor er steeds minder liefde door te geven is generatie op generatie. Je kunt niet meer doorgeven, dan je hebt gekregen. In een opstelling kunnen we opsporen wat hetgeen is geweest wat er nog verwerkt en gezien moet worden en in welke generatie een gebeurtenis afspeelde wat zo pijnlijk was, dat het niet verwerkt kon worden en dit via de familieziel doorgegeven is tot de huidige generatie. Opstellingen gaan over de liefde weer te laten doorstromen.
Meestal is het zo, als het zichtbaar wordt in de opstelling waar het over gaat, het terug gegeven kan worden naar de generatie waar het trauma bij hoort, de liefde in het hier en nu weer door kan stromen. Prachtig werk op zielsniveau. Ik wens je een mooie vrouwendag toe waarin je jezelf en de vrouwen om je heen kunt eren door een mooie bloemen/ kristallen mandala te maken met briefjes erbij wat je voor ze wenst.
Vier je vrouw zijn vandaag, dat wens ik je. Het is vandaag 8 maart en dat is uitgeroepen tot vrouwendag.
Wil je intensief aan het werk om jouw pijn en voor-generationele pijn te helen, waarin je leer jouw juiste plek in te nemen. In de jaartraining leer ik je ook zoveel hierover om je eigen authenticiteit te ontwikkelen. Vanaf dit moment kun je op elk moment de jaartraining voor hooggevoelige vrouwen starten waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij.
Elke week heb je de mogelijkheid om coaching in te plannen met jouw eigen coach naar voorkeur, via de agenda in je ledensite. Daarnaast kun je zo vaak als je wilt een opstelling boeken bij Tamara. Daarnaast worden en ook live workshops aangeboden door de coaches naar behoefte en thema naar voorkeur van de jaartraining.
Thema’s per maand:
Maand 1: Energieprogramma en ontladen van pijnlichaam. Verlangen voelen en intentie zetten.
Maand 2: Emoties en gevoelens, herschrijven verhaal van je verleden, loskomen slachtofferschap.
Maand 3: Interne veiligheid, je plek innemen, innerlijke rust vinden, werken met je energieveld.
Maand 4: Karresporen; 21 dagen programma, opsporen en omzetten van negatieve overtuigingen. Compassie, vertrouwen en loslaten.
Maand 5: Innerlijke criticus, angsten.
Maand 6: Innerlijke criticus, grenzen en begrenzen.
Maand 7: Innerlijke kind en lichaamsbewustzijn.
Maand 8: Innerlijke kind en je vrouwenlijn.
Maand 9: Hartsbewustzijn, intuïtie en versterk je innerlijk licht.
Maand 10: Zielenopdracht en hoger bewustzijn. Authentieke kracht verinnerlijken, bestaansrecht.
Als je de veiligheid extern zoekt, kan het zijn dat je die veiligheid zoekt in relaties, in contacten met anderen en dat deze mensen jou moeten bevestigen. Je zoekt vaak mensen uit die dit ook daadwerkelijk doen en je bijvoorbeeld zeggen hoe leuk of hoe grappig je bent. Wanneer je altijd maar probeert om hieraan te voldoen, kun je je ontzettend onveilig gaan voelen wanneer je een keer niet zo gezellig of grappig bent. Je kunt dan werkelijk het idee hebben dat je er niet mag zijn. Dat is heel vermoeiend en dat kan je volledig uitputten. Het duurt dan steeds langer om je op te laden om vervolgens weer bevestiging te zoeken. Je komt dan eigenlijk in een neerwaartse spiraal terecht. Eigenlijk zoek je dan bevestiging op je bestaansrecht, buiten jezelf. En dat doet pijn. Eigenlijk is dit nog het kleine meisje in je die dit verlangen heeft.
Lees hier eerst Deel 1 en Deel 2 over interne veiligheid.
Elk moment dat je tot actie overgaat om die externe veiligheid te bevestigen, ontkracht je jezelf. Je geeft daarmee zelf eigenlijk de boodschap: ‘Ik ben het niet waard’, ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘Ik hoor er niet bij.’ Want stel dat de persoon die jou bevestigt hiermee stopt….wat gebeurt er dan met jou?
Wat gebeurt er dan met jou en de relatie met die persoon? Wijs jij die persoon dan af omdat diegene jou niet meer geeft wat jij nodig hebt? Ben jij wel zo eerlijk, zuiver en oprecht, wanneer je gezellig en grappig gevonden wil worden om zo de liefde en bevestiging van iemand te krijgen? Of is dat jouw gekwetste kinddeel die dit doet? Is het jouw gekwetste kinddeel dat op die manier relaties aangaat met de persoon of personen om zich heen?
Wanneer je in je volwassen deel stapt, zou jouw volwassen deel dan ook hierom vragen? Wat voel je dan eigenlijk? Voel je je dan krachtiger worden of zwakker? En als je je zwakker voelt, waar denk je dan aan en heb je er nog zin in om dit te blijven doen? En hoe zou je dit kunnen oplossen? Hieruit kunnen stappen? Misschien voel je je krachtiger, maar dat is misschien niet de energie die je wilt, omdat je dit gevoel van bevestiging door manipulatie hebt bereikt. Hoe fair ben jij dan bezig en ben je bereid daarmee op te houden? Ben je bereid om je echt te laten zien zoals je bent? Ben je bereid te voelen dat een ander dingen van jou voelt of ervaart die niet zo prettig zijn? Kun je dat handelen? En hoe ga jij met jezelf om als een ander jou even niet zo gezellig of aardig vindt? Hoe ga jij dan met jezelf om?
Dat is de kern. Hoe jij altijd met jezelf omgaat, is hoe jouw leven eruit ziet, hoe jouw relaties eruitzien, hoe jouw interne veiligheid is ontwikkeld. Door jezelf helemaal niet meer af te wijzen en er gewoon mag zijn zoals je bent. Dat jij jezelf ok vindt en je identiteit niet meer bevestigd hoeft te zien in de buitenwereld. Dat is zelfrespect. Om continu een kunstje te moeten doen, om identiteitsbevestiging op je bestaansrecht te krijgen, dat is nogal wat. Dat is heel pijnlijk en geeft heel nare gevoelens. Je kunt je dan gaan afvragen of dit wel is hoe jij je leven wilt, of jij dit bent. Daardoor kun je gaan ontwaken en ga je zien dat je kunt ophouden met jezelf af te keuren. Dat je geen vriendschappen of relaties moet aangaan om de liefde buiten jezelf te zoeken. Om liefde te krijgen. Om identiteitsbevestiging te krijgen.
Als je merkt dat veel vriendschappen hierop zijn gebaseerd, kun je jezelf in dit ontwakingsproces heel alleen voelen wanneer je die vriendschappen los gaat laten. Je moet dan leren om bevriend te worden met jezelf. Dat kan een enorme strijd zijn. Dat interne gevecht met jezelf laat je zien dat je eerst eigenlijk in gevecht was met de wereld om je heen. Wat je jezelf aandoet, doe je namelijk ook de ander aan. Je doet het allemaal zelf. Door meditatie en door te gaan luisteren naar de stem van je ziel, kun je uit die oude conditioneringen van programmering van het overlevingsmechanisme stappen. Je kunt dan uit die oude gedragspatronen stappen door nieuwe positieve karresporen aan te gaan leggen, door deze 21 dagen te herhalen en deze programmatie te laten beklijven. Uit je overlevingsmechanisme stappen is echt een besluit dat je neemt. En om te zorgen dat we in beweging te komen, moet de pijn hiervoor enorm groot zijn. Maar eens bewust, kun je niet meer terug naar onbewust.
Je kunt zoveel tools toepassen, maar als jij jezelf blijft afwijzen werkt het niet. En dat is niet alleen in je hoofd, over hoe je over jezelf denkt, dat gaat ook over hoe jij wilt dat anderen met jou omgaan op een respectvolle manier. Wat jij toelaat of niet toelaat binnen jouw grenzen. Maar het gaat ook over wat je eet, ook hierin kun je wel of niet respectvol met jezelf omgaan. Het eten van goede vegetarische, biologische voeding is heel belangrijk, omdat ongezonde voeding je mind ontzettend kan vertroebelen en verdoven. Als jij voortdurend heel veel stress hebt en veel te hard werkt zonder te herstellen, of te kort of slecht slaapt, ga je ook niet respectvol met jezelf om. Dit heeft alles te maken met het al dan niet tot volledige ontwikkeling laten komen van je interne veiligheid. Jij bepaalt hoe jij in het leven wilt staan en hoeveel potentie van jou ontplooid mag worden en naar buiten mag komen.
Jij bepaalt ook zelf hoe snel dat gaat. Je kunt jezelf ook blijven saboteren, om vervolgens nooit volledig tot die ontplooiing over te gaan. Je moet zelf echt de knop omzetten. Als je helemaal niet meer voelt wie je zelf bent en alles buiten jezelf zoekt als oplossing voor jouw innerlijke staat van zijn, kan daarmee kan het ontwaken van een hoger bewustzijn ontstaan.
Bevestig jezelf, door tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben ok’, ‘Ik ben goed genoeg’, ‘Ik hoor erbij’, ‘Ik mag mijn plek innemen’, ‘Ik ben het waard’ en vooral ‘Ik ben veilig’. De laatste is een enorme. Kijk dan ook letterlijk om je heen naar de feiten. Ben je werkelijk veilig? Zodat je brein het via je ogen kan registreren. Dit zorgt ervoor, met je hand op je hart, dat je hormonen direct veranderen in je brein, waardoor je werkelijk die ontspanning in je lichaam weer kunt voelen en ervaren. Op die manier kun je je interne veiligheid vergroten. Hoe langer je hiermee bezig bent, hoe sterker dit gevoel wordt. Ga hier vooral mee aan de slag en probeer daarbij ook prikkels die jou een onveilig gevoel geven te vermijden. Probeer je even af te sluiten van alles wat stress geeft en ervaar wat het met je doet om de veiligheid in jezelf te zoeken.
Onderzoek ook je relaties met mensen. Hoe transparant en open ben jij werkelijk naar anderen? Of please jij de ander graag voor identiteitsbevestiging op jouw bestaansrecht? Als jij de kwaliteit van je leven wilt verbeteren, is het jouw eigen taak om dit als volwassene aan jezelf te geven. Je kunt werkelijk uit deze spiraal stappen, om geen bevestiging van buitenaf meer te vragen of te zoeken. In het begin is dat heel moeilijk, maar iedere keer als je die bevestiging niet meer zoekt, zul je ervaren dat je je kracht weer gaat voelen. Je kunt dan niet in één keer; dat mag je leren, dat mag je onderzoeken, dat mag je oefenen.
Corrigeer jezelf, maar wees hierbij niet te streng voor jezelf. Signaleer het en herstel jezelf, neutraal en zonder oordeel. Op het moment dat je het doorhebt, vergroot je je bewustzijn. Zo zwak je jezelf niet af, maar bouw je aan vertrouwen in jezelf. Hoe groter je zelfvertrouwen wordt, hoe meer innerlijke kracht aanwezig is en naar buiten kan komen. Dat is meteen een koppeling met de interne veiligheid, die van hieruit ontstaat. Zodra dit begint te groeien, voelt het heel fijn. Je transformeert dan van de 3e dimensie, het egobewustzijn, door de 4e dimensie, naar de 5e dimensie, het hartsbewustzijn. En dat is werkelijk een andere staat van zijn, met rust, creatiekracht en manifestatiekracht. Dat betekent dat je je ego echt bewust moet maken. Met een volledig ontwaakt bewustzijn, krijg je een heel andere levenservaring.
Tips voor interne veiligheid:
Kijk heel nuchter en rationeel naar de feiten. Ben je in gevaar of niet? Als dit niet zo is, kun je jezelf geruststellen. Of is er eventueel iets aangeraakt wat een oude pijn oproept? Dan heb je een heel ander perspectief dan de realiteit waar je in zit. Leer echt naar de feiten te kijken en kleur ze niet in vanuit slachtofferschap of drama.
Zeg zo vaak mogelijk tegen jezelf: ‘Ik ben veilig’ en creëer daarmee een nieuw karrespoor of gedachtepatroon in je hersenen.
Als je angst ervaart, stel jezelf dan gerust.
Onderzoek je angst in de realiteit en dwing jezelf om naar de feiten te blijven kijken, vooral als je emoties het dreigen over te nemen. Train jezelf hierin om uit dat deel te stappen en jezelf te corrigeren, zonder oordeel.
Leg je hand dan op je hart en plant de woorden: liefde, heling en dankbaarheid en laat je hart opzwellen bij iedere inademing en adem alles uit wat je los wilt laten.
Op het moment dat je veel angst ervaart, kijk je in de spiegel en noem je je voor- en achternaam.
Strijk met je handen over je lichaam om ervoor te zorgen dat je contact houdt met jezelf.
Vraag aan Moeder Aarde: ‘Wil je met mij komen verbinden en mij komen gronden, de hele dag?’
Wees ook bereid om opnieuw vertrouwen te hebben in jezelf, in het leven, in andere mensen. Om positieve ervaringen te creëren. Als je de rest van je leven in angst blijft zitten, doe je jezelf heel veel pijn. Je ontkent hiermee je bestaansrecht, door je macht van jezelf uit handen te geven. Anderen zijn er niet voor geboren om jou gelukkig te maken, dat is iets wat je zelf moet doen.
Wees lief voor jezelf als het een keer niet lukt, maar onderzoek dan hoe je het een volgende keer kunt aanpakken en welke valkuilen er zijn.
Op 1 september start het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij.
In je hart uit je hoofd: Jaarprogramma met begeleiding, supervisie, coaching en opstellingen:
Elke maand is er met je groep een supervisieavond en 5 livedagen, elke maand is er coaching die je in kunt plannen via de agenda in je ledensite, je kunt zo vaak als je wilt een opstelling erbij boeken bij Tamara. Het jaarprogramma is deels online en deels met een aantal contactmomenten per maand. Dit vul je in naar eigen behoefte.
Maand 1: Energieprogramma en ontladen van pijnlichaam met 5-minuten regel, ontladen pijnlichaam. Verlangen voelen en intentie.
Maand 2: Emoties en gevoelens, herschrijven verhaal van je verleden, loskomen slachtofferschap.
Maand 3: Interne veiligheid, je plek innemen, innerlijke rust vinden, werken met je energieveld.
Maand 4: Karresporen; 21 dagen programma, opsporen en omzetten van negatieve overtuigingen. Compassie, vertrouwen en loslaten.
Maand 5: Innerlijke criticus, angsten.
Maand 6: Innerlijke criticus, grenzen en begrenzen.
Maand 7: Innerlijke kind en lichaamsbewustzijn.
Maand 8: Innerlijke kind en je vrouwenlijn.
Maand 9: Hartsbewustzijn, intuïtie en versterk je innerlijk licht.
Maand 10: Zielenopdracht en hoger bewustzijn. Authentieke kracht verinnerlijken, bestaansrecht.
Wat gebeurt er als je moeder er emotioneel niet voor je was? Dan treedt er de zogenaamde “moederwond” op.
Kinderen (meestal dochters, maar soms ook zonen) zouden de moederwond ervaren als je moeder:
• Ondersteuning bood door te zorgen voor je fysieke behoeften, maar geen liefde gaf, zorg en veiligheid. • Geen empathie bood om je emoties in je kindertijd te weerspiegelen en je te helpen die emoties te erkennen en te beheersen. • Jou als kind niet toeliet om je negatieve emoties te uiten. • Extra kritisch was. • Van jouw steun verwachtte bij haar eigen fysieke of emotionele behoeften. • Niet beschikbaar was voor jou als kind, hetzij omdat ze moesten werken of omdat ze bezig waren met hun eigen interesses. (let echter op: je kunt een werkende moeder zijn – zelfs een werkende alleenstaande moeder – zonder de moederwond te veroorzaken!) • Zelf emotionele of fysieke mishandeling hebben ondergaan, het trauma niet hebben verwerkt en daarom geen liefde en zorg kunnen bieden. • Een onbehandelde psychische aandoening had. • Een alcohol of drugsverslaving had/heeft.
Dochters en zonen kunnen beide de moederwond ervaren
De moederwond is geen specifieke diagnose, hoewel het zoveel pijn kan doen dat je zeker weet dat het er een rechtvaardigt. Hoewel zowel dochters als zonen de impact kunnen voelen van de ondermoedering die tot de moederwond leidt, wordt het meestal beschouwd als een moeder-op-dochterwond.
We weten inmiddels door systemisch werk, dat het vertrouwen dat een moeder in de kindertijd opbouwt, niet alleen een positieve invloed heeft op de huidige, maar ook op toekomstige relaties van het kind. Dit betekent dat een kind dat de moederwond verwerft, dit type relatie met zijn eigen kinderen hoogstwaarschijnlijk zal voortzetten en dan herhalen de patronen zich opnieuw in de volgende generatie.
In de cursus van: Het helen van je innerlijke kind ga je aan de slag met het helen van de patronen uit je kindertijd en aan de relatie met je vader en moeder vanuit de werkboeken, zodat er van binnenuit iets verandert in jou. Klik op het boek voor meer informatie.