Voor hooggevoelige vrouwen

25 Tips om Overprikkeling te Voorkomen!

25 Tips om Overprikkeling te Voorkomen!

Wat doe jij als je overprikkeld bent en wat overprikkelt jou? Hoe kun je je leven zo inrichten dat je je energielevel kunt reguleren? Hoeveel tijd maak jij vrij om te ontladen op een dag, in een week? In hoeverre houd jij rekening met jezelf waardoor je jezelf ook de tijd geeft om het een en ander te verwerken?

Doe je dat wel eens als je echt niet meer kan of doe je je dit preventief zodat je het niet zover hoeft te laten komen, dat je elke keer bij moet komen met alle gevolgen van dien?

Hoe kan jij momenten creëren in je leven om alle invloeden van buitenaf van je af te laten glijden om jezelf goed te kunnen blijven voelen, zodat je ook niet ‘in je hoofd schiet’?

Het beste is om overprikkeling te voorkomen. Dit kan op verschillende manieren. Het is erg belangrijk om door de dag heen rustmomenten voor jezelf in te bouwen. Zie het als cadeautjes voor jezelf. Door je even terug te trekken, heb je de rest van de dag meer energie. Door deze tijd voor jezelf te nemen, ben je op andere momenten ook echt aanwezig en kun je meer genieten waardoor je op de lange termijn ook meer geluksgevoelens zult gaan ervaren.

Daarnaast is het van wezenlijk belang om op bepaalde dagen geen afspraken te plannen, en op de dag zelf te voelen waar je behoefte aan hebt. Het kan best zijn dat je uiteindelijk toch die hele dag van alles gedaan hebt, maar als je het doet omdat je dat echt wilt, geeft het energie. Daarnaast is het belangrijk dat je het van jezelf ook goed vindt als je niets wilt op de die dag. Lukt het niet om een hele dag te reserveren, begin dan met een halve dag of twee uurtjes, bij voorkeur aan het begin van de dag.

25 tips om overprikkeling te voorkomen

  1. Begin vandaag nog aan een social-media-vrije-dag of dagen. Zet je telefoon vaker even uit.
  2. Laat 1 avond in de week de TV uit en ga iets creatiefs doen of spreek met inspirerende mensen af.
  3. Lees een periode geen krant en kijk geen journaal.
  4. Maak tijd vrij om in je eentje een lange wandeling te maken.
  5. Zet de wifi uit als je hem niet gebruikt, doe dat altijd in de nacht.
  6. Knuffel dieren, hiermee maak je hormonen aan die je ontladen, vooral katten kunnen dit goed van nature.
  7. Gebruik een verloren half uurtje eens om je bewust te vervelen, doe eens niets.
  8. Plan tijd in om te mediteren, 2×5 minuten per dag is al genoeg.
  9. Als je in een drukke ruimte bent, zorg dat je je langs de zijkant bevindt.
  10. Zorg ervoor dat je op tijd naar bed gaat en voldoende nachtrust krijgt, hierdoor kun je overdag meer aan.
  11. Let op dat je geen voeding eet, wat vulling is, of pepmiddelen zoals suiker/koffie als je al overprikkeld bent, kies bewuster.
  12. Zonder je even af, ga even naar buiten als je dat nodig hebt; een paar minuten kan al veel uitmaken.
  13. Ruim op en gooi weg, orde in je omgeving zorgt voor orde in je hoofd.
  14. Doe het avondprogramma van het energieprogramma.
  15. Ga douchen, maak ook je haren nat, hiermee pik je veel energie op. Of als douchen niet mogelijk is, laat (warm) water stromen over je onderarmen en polsen.
  16. Probeer in huis een plekje te creëren waar je je ongestoord terug kunt trekken. En ga daar op zo’n moment naartoe, totdat je je rustig voelt.
  17. Ga op bed liggen en doe een bodyscan om je lichaam bewust te laten ontspannen.
  18. Ga naar buiten, de natuur in, en wandel of ren net zo lang tot je je rustig voelt.
  19. Mocht het lukken, dan helpt slapen ook. Daarna voel je je een stuk beter. Er zijn echter maar weinig mensen die op zo’n moment in slaap kunnen komen.
  20. In de tuin werken, handen in de aarde.
  21. Boek/tijdschrift lezen op een plaats waar je alleen bent.
  22. Ademhalingsoefeningen/yoga.
  23. Blaas alle energie die je van anderen hebt opgepikt op.
  24. Als je in de mogelijkheid bent, laat je masseren. Dit helpt ook enorm als je allerlei “vage” klachten hebt, waar geen directe oorzaak voor gevonden wordt.
  25. In een warm bad met zeezout zitten/liggen, zorgt er ook voor dat je je energetisch kunt ontladen, ook van elektrosmog.

In het avond gedeelte van het energieprogramma zit een fantastische manier om energetisch te ontladen wat je gedurende de dag hebt opgepikt. Deze werkt zelfs zo sterk dat je veel beter kunt slapen, want je hoeft dit in de nacht niet meer te verwerken, waardoor je frisser opstaat als de dag weer begint. Hierdoor raakt de spreekwoordelijke emmer niet meer té vol! Deze bestaat uit 2 uitgebreide pdf-bestanden met uitleg en tekeningen en 2 ingesproken mp3-bestanden die je via elke apparaat kunt afspelen en opslaan.

© Tamara Beekmans. Delen mag met bronvermelding.

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar!

Het krachtige Ochtend en Avond Energieprogramma om je op- en te ontladen voor hooggevoelige mensen

Energieprogramma

Inmiddels doen al een aantal duizenden hooggevoelige vrouwen, mannen èn kinderen deze oefeningen dagelijks. Ik ontvang met grote regelmatig een mail, waarin ze vertellen hoe deze oefeningen hun leven hebben verbeterd.

Energieprogramma

Over Tamara Beekmans

Tamara’s bijzondere levensreis heeft haar zeer waardevolle inzichten gegeven en doorleefde wijsheid gebracht, die ze heeft verwerkt in haar krachtige en unieke jaarprogramma’s. Ze heeft zichzelf bevrijd van een pijnlijk verleden, waarin ze als hooggevoelig kind meervoudige trauma’s opliep. Hierdoor moest ze, om te overleven, haar hooggevoeligheid onderdrukken, waardoor ze vanuit haar hoofd ging leven, afgesloten van haar diepe gevoelswereld. Later in haar leven kreeg ze hier veel last van, dit uitte zich in meerdere depressies, 5 burn-outs en een straatangst van 2 jaar. Ze heeft deze zelf leren overwinnen en is nu al jaren angst-, depressie- en burn-out vrij. Haar transformatie was groots. Van hieruit is de Vrouwenkracht Academie ontstaan, waarin ze op alle lagen met haar klanten werkt. Ze biedt hooggevoelige vrouwen praktische handvatten aan over hooggevoeligheid, hoger bewustzijn en hoe je de wezenlijke verbinding met jezelf kunt herstellen.

De vrouwen die bij haar één jaar in training en coaching gaan, kunnen door de Vrouwenkracht Methode® weer innerlijke vrijheid in alle facetten van hun leven ervaren en zij hebben hun innerlijke verbinding hersteld. En deze verandering is blijvend.

De vrouwen leren zichzelf te helen, gaan op zoek naar onderliggende patronen en hun blinde vlek en leren deze zelf te transformeren. Ze leren om oude, onderdrukte pijnlijke emoties te bevrijden uit het pijnlichaam. Ze gaan praktisch aan de slag met het onthechten van hun innerlijke criticus en leren hoe ze in contact komen met het gekwetste kind-deel en speelse kind-deel wat leidt naar hartsbewustzijn.

De training leert je om naar je eigen stem te luisteren die jou de weg wijst naar heling, en verbinding brengt vanuit je puurste essentie en hogere bewustzijn. Door middel van de door haarzelf ontwikkelde Vrouwenkracht Methode®, begeleidt ze hooggevoelige vrouwen in kleine groepen met veel passie en aandacht. Ze is geen zachte heelmeester, maar is recht door zee, eerlijk en duidelijk.

Met haar blogs en haar nieuwe boek wil ze de Vrouwenkracht Methode® voor iedereen bereikbaar maken voor wie op zoek is naar verbinding met haar of zijn diepste essentie en eigen wijsheid.

Tamara Beekmans (1975) is internationaal HSP Coach, trainer, systemisch therapeut, hoger bewustzijnscoach, docent, auteur, inspirator en oprichtster van de Vrouwenkracht Academie. Ze heeft ruim 25 jaar ervaring in het begeleiden van groepen in het bewustzijnsproces. Ze heeft al duizenden mensen geïnspireerd en begeleid in het proces vanuit je hoofd, in je hart.

3 Comments

  • * Als ik moet werken dan sta ik extra vroeg op zodat ik veel tijd voor mezelf heb en relaxed naar het werk ga. Ik doe dan ook altijd een stukje beweging (crosstrainer of stuk wandelen) om mijn lijf ook wakker te maken.
    * Ben ik thuis bij vriend en kinderen dan neem ik na de ochtendspits even tijd voor mezelf, paar minuten en ga dan “de chaos” van de ochtendspits opruimen. Opgeruimde woonkamer/eettafel/keuken:/badkamer.
    * Bij activiteiten waarbij ik van mezelf weet dat ik snel overprikkeld raak, zet ik een wekker.
    * Ik wil vaak heel veel dus ik vraag vaak aan mezelf, moetdit echt vandaag of kan het wachten? Mijn hoofd wordt dan een stuk rustiger omdat ik erachter kom dat zaken wel even kunnen wachten.

  • Dank je wel voor de tips. Ik merk dat ik erg overprikkeld raak, omdat ik continu 2 kinderen om mij heen heb. Eén daarvan is pas 6 maanden en hij slaapt niet door. Dus ‘voldoende slaap’ en lange wandelingen zitten er vaak niet in. Heb je misschien nog tips hoe je overprikkeling kunt voorkomen met kinderen?

    Dank je,
    Hartelijke groet,
    Marion

Comments are closed.

Het krachtige Ochtend en Avond Energieprogramma om je op- en te ontladen voor hooggevoelige mensen

Energieprogramma

Inmiddels doen al een aantal duizenden hooggevoelige vrouwen, mannen èn kinderen deze oefeningen dagelijks.