Bevrijding, Boek, Emoties en gevoelens, Hooggevoelig, Hooggevoelige vrouwen, Interne veiligheid, Intuïtie ontwikkelen
Er zijn vele hooggevoelige mensen die op dit moment hun werk uitdragen als lichtwerker. Ze zijn hard nodig in deze tijd en ook speciaal naar Aarde gekomen voor deze taak, om licht te brengen in deze wereld. Maar ze hebben het momenteel ook zwaar te verduren als mens zijnde. Er gebeurt zo ontzettend veel. Tegenkrachten, onverwerkte emoties die worden geëtaleerd en ego-stukken van anderen die los aan het laten zijn van mensen die zich nog niet zo bewust zijn en geïdentificeerd zijn met het slachtofferschap, dat ze op hun bordje krijgen. Veel mensen die ineens uit de vriendenkring verdwijnen. Verschuivingen van relaties. De lichtwerkers die hun missie en bewustzijn willen uitdragen hebben het hiermee zwaar te verduren.
Veel in- en externe processen die vastlopen; daardoor komen er trage energiestromen op gang en soms lijkt alles heel lang te duren, net alsof je vast zit. Maar dat is niet zo, vaak moeten we eerst door ons bewustzijn te vergroten door krijgen wat we onszelf aandoen en wat anderen doen zegt alleen maar iets over jezelf waar jij nog werk te doen hebt. Toch blijken energetische aanvallen aan de orde van de dag. Ik bedoel hiermee dat je als gevoelig mens direct de negatieve gedachten van anderen over jou kunt ervaren, ook al zitten er kilometers afstand tussen. Je voelt dit namelijk in je energielichaam binnen komen. Je voelt dat heel sterk, daarover hoef je niet te twijfelen aan jezelf. Het is belangrijk dat je dit onderscheid leert maken, wat van jou is en van de ander. Als iemand boos op je is, kun je dat voelen. Ook deze boosheid heeft alles met de ander te maken en daarom is het belangrijk dat je deze energie netjes terug ‘geeft’.
Energetisch zijn we allemaal met koorden aan elkaar verbonden. Als een relatie of vriendschap klaar is kun je de energetische koorden doorknippen. Dan stuur je de liefde en energie terug naar degene met de intentie: “dit is van jou (naam…), ik geef het je terug” en dan knip je als het ware de energetische koorden door.
Ga niet mee in het verhaal en het drama van anderen of je eigen gedachtegangen, blijf bij jezelf en kies zelf altijd voor vrede. Vrede, in jezelf en hoe jij reageert op anderen. Als anderen jou proberen te vernietigen, dan wil dat alleen zeggen, dat zij niet liefdevol met jou omgaan, dus waarschijnlijk ook niet met zichzelf. Vernietig dan niet terug. Want het werkt namelijk zo dat, als jij naar buiten toe vernietigt, dit ook automatisch naar binnen slaat. Dat uithouden van niet reageren is in het begin moeilijk en pijnlijk, je voelt dan je onmacht of boosheid. Laat je verdriet toe en het gaat over. Dat maakt je echt vrij. Maar tegelijkertijd maakt dat je ook heel krachtig van binnenuit en je laat de deur van je hart open staan. Dan ga je niet mee de donkere kant in van die andere persoon of situatie en kun je in je eigen licht blijven staan.
Hoe lichter wij lichtwerkers het willen laten worden, hoe meer ook de donkere kanten zichtbaar worden en dat is normaal, anders kun je ook het licht niet waarnemen. Als lichtwerker heb je de taak om dit te dragen en in verbinding met het leven te blijven en anderen. Trek je niet terug, ga niet in je slachtofferenergie, maar blijf juist in verbinding met je eigen kern, je fysieke en energetische lichaam. Door elke dag bewust contact te maken met je hart en zeker op elk moment dat je een energetische aanval ervaart, kun je je eigen energie hoog houden en daar los van komen te staan. En relativeer, gebruik ook simpelweg je ‘mind’ hierin, kijk naar de feiten en laat de verhalen van anderen bij hen, zelfs als ze over jou gaan, laat het gaan, geef het terug aan hen. Identificeer je daar niet mee.
Train jezelf hierin, zodat je hier heel goed in wordt, ook al doet het pijn. Neem de tijd om deze pijn te ervaren en te voelen, laat hem opkomen, zodat ook deze energie weer vrij kan stromen en dan wordt het weer neutraal. Laat die mensen los, als je merkt dat ze jou in je groeiproces belemmeren. Laat ze helemaal los, ook via social media, dat zijn ook energetische koorden waardoor je met anderen verbonden blijft. Zet jezelf elke dag en zo vaak je kunt in een gouden ei, zodat je een beschermend schild om je heen hebt, waardoor je veiligheid in jezelf kunt blijven voelen.
Bereid je erop voor dat het donkere deel in onze wereld nog groter gaat worden, als je kijkt wat er in de wereld aan de hand is; het donkere en negatieve probeert de overhand te krijgen. Maar donker kan zich alleen maar verbinden met donker. Niet met licht. Daarom is het jouw taak om je licht blijvend te laten schijnen om licht in het donker te brengen. Het is jouw taak om dit vol te houden en uit te houden, dan komt het kantelpunt op een gegeven moment. Hier begint de transformatie, de transformatie van jezelf, de ander, de buren, je vrienden, je collega’s en uiteindelijk als een olievlek de hele wereld. Dit proces betekent ook dat je je eigen donkere kant onder ogen moet gaan zien, leren hoe je jezelf in balans brengt. En dan vanuit je volle bewustzijn jij jezelf in het licht gaat zetten, jouw licht uit gaat stralen en laten zien aan de wereld om je heen, juist vanuit je onuitputtelijke ‘liefdesbewustzijn’. Dat valt niet altijd mee. Dit kun je leren door het zo vaak mogelijk te doen, zodat het een nieuwe gewoonte wordt en het meer en meer vanzelf gaat.
Wat kun jij als lichtwerker doen om door deze periode heen te komen.
Zorgen dat je je aura goed beschermt. Jouw eigen unieke energieveld.
Als je vermoeidheid voelt of pijn in je onderrug zonder aanwijsbare reden, weet, dat je dan in een transformatieproces zit naar het verhogen van je trilling. Je verhoogt je trilling door positiviteit, vanuit liefdesbewustzijn. Dan kun je je trilling verhogen. Dit is niet iets van vandaag; het is al een hele tijd gaande, maar we ervaren vandaag de dag steeds meer fysieke, sociale en emotionele reacties. Ik merk dit zelf ook; dat mijn lichaam soms erg pijn doet. Op dit moment is er een versnelling gaande in frequentie van de trilling.
De aarde is haar trilling aan het verhogen door de invloed van de kosmos erom heen. Dit ervaren wij als mensen ook, net zoals de rest van de natuur. Weet dat je lichaam het traagste is, langzamer dan je mind of je energielichaam. Maar het is heel belangrijk dat je je lichaam hierin volgt, hier dus heel goed voor zorgt. Ga op tijd naar bed, loop elke dag in de natuur, beweeg voldoende en eet zo gezond mogelijk, verdoof jezelf niet voor je gevoelens. Doordat je een lichaam hebt, kun je hier leven en hier moet je het mee doen. Het lichaam is wat ons mens maakt, en dit is zo belangrijk! Daarom is goed gronden ook zo belangrijk! Door goed gegrond te zijn, kun je afvoeren wat losgelaten kan worden, van jezelf en van anderen. Maar ook helpt gronden je op te laden, goed in je lichaam te wonen, waardoor je hetgeen kan verwezenlijken wat je zou willen.
Angsten en depressies, Bevrijding, Burn-out, De mooiste mensen, Dochters en moeders, Hooggevoelige vrouwen, moederliefde, Moederwond, Move to new, Parentificatie, Vanuit je hart
Het kan zijn dat je als kind je moeder innerlijk hebt afgewezen doordat je niet die diepgaande connectie vanuit haar kon voelen.
Op dat moment heb jij je van haar afgesloten en als klein kind is het dan alsof er een innerlijk deurtje dichtgaat dat niet meer geopend gaat worden.
De teleurstelling die je onbewust als kind meemaakte, maar als ziel voelde, dat zij niet helemaal kon ingaan op jouw emotionele behoefte, heeft gemaakt dat jij haar niet meer kon ‘nemen’ zoals ze is.
Vaak is dit ook bij haarzelf gebeurd als baby of kind en misschien gebeurde het ook bij haar moeder.
Zo kan de liefde van generatie op generatie steeds minder doorstromen.
Het aanvaarden, het ‘nemen’ van je moeder kan op latere leeftijd alsnog, vanuit je wil en je bewustzijn.
Dit betekent: haar aanvaarden voor wie ze is, zonder oordeel en zonder verwijt; dat je gelooft dat ze je het maximale heeft gegeven van wat ze kon doorgeven.
Wat je zelf weinig hebt ontvangen, kun je nog minder doorgeven.
Het innerlijke gevecht dat je misschien al jaren hebt, of je eigen boosheid en teleurstelling, zijn jouw eigen emoties.
Je kunt hier zelf mee aan de slag, om deze te transformeren, want de enige die er last van heeft ben jijzelf en waarschijnlijk ook jouw eigen gezin.
Zonder dat jij het doorhebt, draag jij je gevoelens van tekort over op de generaties na jou.
Op het moment dat je in dit proces stapt en je je moeder als je moeder kunt ‘nemen’ en haar ook echt op de plek van jouw moeder kunt zetten, dan kom je weer in de liefdesstroom van je leven en dit betekent dat je dan ook het leven kunt nemen.
Veel kwaaltjes, zowel fysiek, psychisch als emotioneel kun je relateren aan datgene wat nog onverwerkt is in jouw vrouwenlijn. Eerder heeft er een trauma plaatsgevonden, dat zo pijnlijk was, dat een van jouw voormoeders dit niet kon verwerken en dit trauma is generatie op generatie overgedragen tot het bij jou uitkwam, of je dochter(s).
Dat heeft er mee te maken dat de liefde op dat moment bij de voormoeder niet meer kon stromen, door de pijn die onderdruk en weggedrukt werd.
Je kunt niet je pijn wegdrukken en je liefde er wel laten zijn. Het is beiden of helemaal niets. Dus de kinderen van deze voormoeder met dit trauma hebben een tekort aan liefde moeten ervaren, en op het moment dat zij moeder werden, konden zij hierdoor ook minder liefde doorgeven en zo gaat het door en door.
Tot iemand in de vrouwenlijn dit stopt en dit trauma op gaat sporen, in een ritueel het trauma erkent, de voormoeder eert en zo hetgeen terug wordt gegeven naar daar waar het hoort.
Het leren ‘nemen’ van je moeder is een innerlijk en diepgaand, rauw en ook prachtig proces dat enkele maanden duurt, maar dat je uiteindelijk van binnenuit helemaal zal vrijmaken.
In een prachtig drie-maanden programma: Het helen van je vrouwenlijn, werk je van buiten naar binnen in dit proces, het helen van je vrouwenlijn inclusief leer je hoe je een eigen opstelling kunt doen en hoe je leert werken met deze innerlijke processen.

Tamara Beekmans, eigenaresse en oprichtster van de Vrouwenkracht Academie sinds 2013, werkt al meer dan 15 jaar intensief met de moederwond. Ze heeft honderden groepen begeleid in vrouwenlijnopstellingen en diepgaande innerlijke en systemische processen onderzocht en begeleid.
Ze is internationaal HSP Coach, trainer, systemisch therapeut, Sjamaan, Healer, hoger bewustzijnscoach, opleider, docent, auteur, inspirator en oprichtster van de Vrouwenkracht Academie.

Bevrijding, Emoties en gevoelens, Hooggevoelige vrouwen, Interne veiligheid, Kracht, Meer energie, Move to new, Van hoofd naar hart
Als je de veiligheid extern zoekt, kan het zijn dat je die veiligheid zoekt in relaties, in contacten met anderen en dat deze mensen jou moeten bevestigen. Je zoekt vaak mensen uit die dit ook daadwerkelijk doen en je bijvoorbeeld zeggen hoe leuk of hoe grappig je bent. Wanneer je altijd maar probeert om hieraan te voldoen, kun je je ontzettend onveilig gaan voelen wanneer je een keer niet zo gezellig of grappig bent. Je kunt dan werkelijk het idee hebben dat je er niet mag zijn. Dat is heel vermoeiend en dat kan je volledig uitputten. Het duurt dan steeds langer om je op te laden om vervolgens weer bevestiging te zoeken. Je komt dan eigenlijk in een neerwaartse spiraal terecht. Eigenlijk zoek je dan bevestiging op je bestaansrecht, buiten jezelf. En dat doet pijn. Eigenlijk is dit nog het kleine meisje in je die dit verlangen heeft.
Lees hier eerst Deel 1 en Deel 2 over interne veiligheid.
Elk moment dat je tot actie overgaat om die externe veiligheid te bevestigen, ontkracht je jezelf. Je geeft daarmee zelf eigenlijk de boodschap: ‘Ik ben het niet waard’, ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘Ik hoor er niet bij.’ Want stel dat de persoon die jou bevestigt hiermee stopt….wat gebeurt er dan met jou?
Wat gebeurt er dan met jou en de relatie met die persoon?
Wijs jij die persoon dan af omdat diegene jou niet meer geeft wat jij nodig hebt?
Ben jij wel zo eerlijk, zuiver en oprecht, wanneer je gezellig en grappig gevonden wil worden om zo de liefde en bevestiging van iemand te krijgen?
Of is dat jouw gekwetste kinddeel die dit doet?
Is het jouw gekwetste kinddeel dat op die manier relaties aangaat met de persoon of personen om zich heen?
Wanneer je in je volwassen deel stapt, zou jouw volwassen deel dan ook hierom vragen? Wat voel je dan eigenlijk? Voel je je dan krachtiger worden of zwakker? En als je je zwakker voelt, waar denk je dan aan en heb je er nog zin in om dit te blijven doen? En hoe zou je dit kunnen oplossen? Hieruit kunnen stappen? Misschien voel je je krachtiger, maar dat is misschien niet de energie die je wilt, omdat je dit gevoel van bevestiging door manipulatie hebt bereikt. Hoe fair ben jij dan bezig en ben je bereid daarmee op te houden? Ben je bereid om je echt te laten zien zoals je bent? Ben je bereid te voelen dat een ander dingen van jou voelt of ervaart die niet zo prettig zijn? Kun je dat handelen? En hoe ga jij met jezelf om als een ander jou even niet zo gezellig of aardig vindt? Hoe ga jij dan met jezelf om?
Dat is de kern. Hoe jij altijd met jezelf omgaat, is hoe jouw leven eruit ziet, hoe jouw relaties eruitzien, hoe jouw interne veiligheid is ontwikkeld. Door jezelf helemaal niet meer af te wijzen en er gewoon mag zijn zoals je bent. Dat jij jezelf ok vindt en je identiteit niet meer bevestigd hoeft te zien in de buitenwereld. Dat is zelfrespect. Om continu een kunstje te moeten doen, om identiteitsbevestiging op je bestaansrecht te krijgen, dat is nogal wat. Dat is heel pijnlijk en geeft heel nare gevoelens. Je kunt je dan gaan afvragen of dit wel is hoe jij je leven wilt, of jij dit bent. Daardoor kun je gaan ontwaken en ga je zien dat je kunt ophouden met jezelf af te keuren. Dat je geen vriendschappen of relaties moet aangaan om de liefde buiten jezelf te zoeken. Om liefde te krijgen. Om identiteitsbevestiging te krijgen.
Als je merkt dat veel vriendschappen hierop zijn gebaseerd, kun je jezelf in dit ontwakingsproces heel alleen voelen wanneer je die vriendschappen los gaat laten. Je moet dan leren om bevriend te worden met jezelf. Dat kan een enorme strijd zijn. Dat interne gevecht met jezelf laat je zien dat je eerst eigenlijk in gevecht was met de wereld om je heen. Wat je jezelf aandoet, doe je namelijk ook de ander aan. Je doet het allemaal zelf. Door meditatie en door te gaan luisteren naar de stem van je ziel, kun je uit die oude conditioneringen van programmering van het overlevingsmechanisme stappen. Je kunt dan uit die oude gedragspatronen stappen door nieuwe positieve karresporen aan te gaan leggen, door deze 21 dagen te herhalen en deze programmatie te laten beklijven.
Uit je overlevingsmechanisme stappen is echt een besluit dat je neemt. En om te zorgen dat we in beweging te komen, moet de pijn hiervoor enorm groot zijn. Maar eens bewust, kun je niet meer terug naar onbewust.
Je kunt zoveel tools toepassen, maar als jij jezelf blijft afwijzen werkt het niet. En dat is niet alleen in je hoofd, over hoe je over jezelf denkt, dat gaat ook over hoe jij wilt dat anderen met jou omgaan op een respectvolle manier. Wat jij toelaat of niet toelaat binnen jouw grenzen. Maar het gaat ook over wat je eet, ook hierin kun je wel of niet respectvol met jezelf omgaan. Het eten van goede vegetarische, biologische voeding is heel belangrijk, omdat ongezonde voeding je mind ontzettend kan vertroebelen en verdoven. Als jij voortdurend heel veel stress hebt en veel te hard werkt zonder te herstellen, of te kort of slecht slaapt, ga je ook niet respectvol met jezelf om. Dit heeft alles te maken met het al dan niet tot volledige ontwikkeling laten komen van je interne veiligheid. Jij bepaalt hoe jij in het leven wilt staan en hoeveel potentie van jou ontplooid mag worden en naar buiten mag komen.
Jij bepaalt ook zelf hoe snel dat gaat. Je kunt jezelf ook blijven saboteren, om vervolgens nooit volledig tot die ontplooiing over te gaan. Je moet zelf echt de knop omzetten. Als je helemaal niet meer voelt wie je zelf bent en alles buiten jezelf zoekt als oplossing voor jouw innerlijke staat van zijn, kan daarmee kan het ontwaken van een hoger bewustzijn ontstaan.
Bevestig jezelf, door tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben ok’, ‘Ik ben goed genoeg’, ‘Ik hoor erbij’, ‘Ik mag mijn plek innemen’, ‘Ik ben het waard’ en vooral ‘Ik ben veilig’.
De laatste is een enorme. Kijk dan ook letterlijk om je heen naar de feiten. Ben je werkelijk veilig? Zodat je brein het via je ogen kan registreren. Dit zorgt ervoor, met je hand op je hart, dat je hormonen direct veranderen in je brein, waardoor je werkelijk die ontspanning in je lichaam weer kunt voelen en ervaren. Op die manier kun je je interne veiligheid vergroten. Hoe langer je hiermee bezig bent, hoe sterker dit gevoel wordt. Ga hier vooral mee aan de slag en probeer daarbij ook prikkels die jou een onveilig gevoel geven te vermijden. Probeer je even af te sluiten van alles wat stress geeft en ervaar wat het met je doet om de veiligheid in jezelf te zoeken.
Onderzoek ook je relaties met mensen. Hoe transparant en open ben jij werkelijk naar anderen? Of please jij de ander graag voor identiteitsbevestiging op jouw bestaansrecht? Als jij de kwaliteit van je leven wilt verbeteren, is het jouw eigen taak om dit als volwassene aan jezelf te geven. Je kunt werkelijk uit deze spiraal stappen, om geen bevestiging van buitenaf meer te vragen of te zoeken. In het begin is dat heel moeilijk, maar iedere keer als je die bevestiging niet meer zoekt, zul je ervaren dat je je kracht weer gaat voelen. Je kunt dan niet in één keer; dat mag je leren, dat mag je onderzoeken, dat mag je oefenen.
Corrigeer jezelf, maar wees hierbij niet te streng voor jezelf. Signaleer het en herstel jezelf, neutraal en zonder oordeel. Op het moment dat je het doorhebt, vergroot je je bewustzijn. Zo zwak je jezelf niet af, maar bouw je aan vertrouwen in jezelf. Hoe groter je zelfvertrouwen wordt, hoe meer innerlijke kracht aanwezig is en naar buiten kan komen. Dat is meteen een koppeling met de interne veiligheid, die van hieruit ontstaat. Zodra dit begint te groeien, voelt het heel fijn. Je transformeert dan van de 3e dimensie, het egobewustzijn, door de 4e dimensie, naar de 5e dimensie, het hartsbewustzijn. En dat is werkelijk een andere staat van zijn, met rust, creatiekracht en manifestatiekracht. Dat betekent dat je je ego echt bewust moet maken. Met een volledig ontwaakt bewustzijn, krijg je een heel andere levenservaring.
Tips voor interne veiligheid:
- Kijk heel nuchter en rationeel naar de feiten. Ben je in gevaar of niet? Als dit niet zo is, kun je jezelf geruststellen. Of is er eventueel iets aangeraakt wat een oude pijn oproept? Dan heb je een heel ander perspectief dan de realiteit waar je in zit. Leer echt naar de feiten te kijken en kleur ze niet in vanuit slachtofferschap of drama.
- Zeg zo vaak mogelijk tegen jezelf: ‘Ik ben veilig’ en creëer daarmee een nieuw karrespoor of gedachtepatroon in je hersenen.
- Als je angst ervaart, stel jezelf dan gerust.
- Onderzoek je angst in de realiteit en dwing jezelf om naar de feiten te blijven kijken, vooral als je emoties het dreigen over te nemen. Train jezelf hierin om uit dat deel te stappen en jezelf te corrigeren, zonder oordeel.
- Leg je hand dan op je hart en plant de woorden: liefde, heling en dankbaarheid en laat je hart opzwellen bij iedere inademing en adem alles uit wat je los wilt laten.
- Op het moment dat je veel angst ervaart, kijk je in de spiegel en noem je je voor- en achternaam.
- Strijk met je handen over je lichaam om ervoor te zorgen dat je contact houdt met jezelf.
- Vraag aan Moeder Aarde: ‘Wil je met mij komen verbinden en mij komen gronden, de hele dag?’
- Wees ook bereid om opnieuw vertrouwen te hebben in jezelf, in het leven, in andere mensen. Om positieve ervaringen te creëren. Als je de rest van je leven in angst blijft zitten, doe je jezelf heel veel pijn. Je ontkent hiermee je bestaansrecht, door je macht van jezelf uit handen te geven. Anderen zijn er niet voor geboren om jou gelukkig te maken, dat is iets wat je zelf moet doen.
- Wees lief voor jezelf als het een keer niet lukt, maar onderzoek dan hoe je het een volgende keer kunt aanpakken en welke valkuilen er zijn.
Op 1 september start het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij.
In je hart uit je hoofd: Jaarprogramma met begeleiding, supervisie, coaching en opstellingen:
Elke maand is er met je groep een supervisieavond en 5 livedagen, elke maand is er coaching die je in kunt plannen via de agenda in je ledensite, je kunt zo vaak als je wilt een opstelling erbij boeken bij Tamara. Het jaarprogramma is deels online en deels met een aantal contactmomenten per maand. Dit vul je in naar eigen behoefte.
Maand 1: Energieprogramma en ontladen van pijnlichaam met 5-minuten regel, ontladen pijnlichaam. Verlangen voelen en intentie.
Maand 2: Emoties en gevoelens, herschrijven verhaal van je verleden, loskomen slachtofferschap.
Maand 3: Interne veiligheid, je plek innemen, innerlijke rust vinden, werken met je energieveld.
Maand 4: Karresporen; 21 dagen programma, opsporen en omzetten van negatieve overtuigingen. Compassie, vertrouwen en loslaten.
Maand 5: Innerlijke criticus, angsten.
Maand 6: Innerlijke criticus, grenzen en begrenzen.
Maand 7: Innerlijke kind en lichaamsbewustzijn.
Maand 8: Innerlijke kind en je vrouwenlijn.
Maand 9: Hartsbewustzijn, intuïtie en versterk je innerlijk licht.
Maand 10: Zielenopdracht en hoger bewustzijn. Authentieke kracht verinnerlijken, bestaansrecht.
Via de link kun je alles erover lezen: https://vrouwenkrachtacademie.nl/jaartraining
Angsten en depressies, Bevrijding, Energieniveau, Hooggevoelige vrouwen, Interne veiligheid, Move to new, Van hoofd naar hart
Welke boodschap heb jij onbewust opgepikt in je kindertijd in je gezinssituatie? Dit zijn nu de grondovertuigingen die je leeft. Onveilige gevoelens die je toen ervoer kunnen nu nog steeds ervaren worden als een gebrek aan interne veiligheid.
Het kan zijn dat je door de dingen die je vroeger hebt meegemaakt al heel lang in een overlevingsmechanisme zit. Daaromheen zijn denk- en gedragspatronen vast gaan zitten. Want hoe je denkt, zo gedraag je je. Hierdoor ben je gewend om je aandacht voortdurend buiten jezelf te leggen, je checkt of alles wel ok is, of iedereen wel rustig is, of mensen jou goed behandelen, of je niet uitgesloten wordt, of je erbij hoort, of je er mag zijn. (Lees hier Deel 1 Interne veiligheid)
Dat hangt ervan af wat jouw grondovertuiging is in wat jij vroeger als kind hebt ervaren en welke boodschap jij hebt opgepikt door jouw gezinssituatie, door het contact met je ouders, met de dingen die je hebt ervaren, met de dingen die je wel hebt verwerkt of nog niet hebt verwerkt. Als het voor jou als kind zijnde niet veilig genoeg was, dan zijn deze heel krachtige denk- en gedragspatronen bij je ontstaan. Zeker als je daarna een aantal keer soortgelijke gebeurtenissen in je leven hebt meegemaakt, die deze patronen bevestigen.
Je hebt dan karresporen in je hersenen aangemaakt, waarop die overtuigingen zich voortdurend herhalen. Dat is een gedachtepatroon. Onbewust hebben wij dat helemaal niet door en daarom is het ontzettend belangrijk om regelmatig, een paar keer per dag, ‘Ik ben veilig’ tegen jezelf te zeggen, hand op je hart, adem in je hart, om je amygdala helemaal uit te zetten. Om je hormonen in balans te brengen en het oxytocinegehalte enorm hoog te maken. Dat is ook heel goed voor je immuunsysteem. Echte veiligheid, waarop je werkelijk kunt vertrouwen, dat zit binnenin jou. In jezelf.
Het is echt dat vertrouwen in jezelf. Door veel negatieve overtuigingen zijn we zo gewend dat we onszelf afwijzen. Als je jezelf heel vaak, bewust of onbewust, afwijst voel je je ook niet zo veilig in jezelf. Als je jezelf vaak uit gewoonte afwijst of bekritiseert, dan voel je je ook niet veilig en op die manier houd je die actieve amygdala in stand, waardoor je volledig uitgeput raakt. Je bent heel moe, je reageert heel scherp op je omgeving, Je kunt slecht slapen, je raakt de verbinding met jezelf kwijt in je lijf, ontspanning is heel moeilijk en je leeft eigenlijk continu op de toppen van je zenuwen. Je leeft dan op adrenaline en weet vaak niet beter. Als je dan tot rust komt, kun je erachter komen hoe gesloopt je lichaam voelt en hoe vermoeid je brein voelt. Je kunt je niet meer concentreren door een overactieve amygdala en adrenaline. Je maakt voortdurend cortisol aan. Dit is een enorme aanslag op je lichaam.
In de stress situatie waarin we nu wereldwijd verkeren, is het heel belangrijk voor je gezondheid om hier iedere dag even aandacht aan te schenken. De stress verzwakt je immuunsysteem enorm en dat betekent dat jouw lichaam geen energie stopt in het opbouwen en herstellen van haar cellen, maar continu aan het overleven is en op scherp moet staan. Hier mag je echt vanuit je bewustzijn op gaan letten; je hebt hier zelf de controle over. Ga dit zelf onderzoeken en ervaar hoe je door een eenvoudige oefening als hierboven al heel veel kunt doen.
Lees ook deel 3 van de informatie (van de drie delen) over interne veiligheid.
Op 1 september start het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij in Amsterdam en Eindhoven voor de live-jaargroep.
In je hart uit je hoofd
Jaarprogramma met begeleiding, supervisie, coaching en opstellingen:
Elke maand is er met je groep een supervisieavond en 5 livedagen, elke maand is er coaching die je in kunt plannen via de agenda in je ledensite, je kunt zo vaak als je wilt een opstelling erbij boeken bij Tamara. Het jaarprogramma is deels online en deels met een aantal contactmomenten per maand. Dit vul je in naar eigen behoefte.
Maand 1: Energieprogramma en ontladen van pijnlichaam met 5-minuten regel, ontladen pijnlichaam. Verlangen voelen en intentie.
Maand 2: Emoties en gevoelens, herschrijven verhaal van je verleden, loskomen slachtofferschap.
Maand 3: Interne veiligheid, je plek innemen, innerlijke rust vinden, werken met je energieveld.
Maand 4: Karresporen; 21 dagen programma, opsporen en omzetten van negatieve overtuigingen. Compassie, vertrouwen en loslaten.
Maand 5: Innerlijke criticus, angsten.
Maand 6: Innerlijke criticus, grenzen en begrenzen.
Maand 7: Innerlijke kind en lichaamsbewustzijn.
Maand 8: Innerlijke kind en je vrouwenlijn.
Maand 9: Hartsbewustzijn, intuïtie en versterk je innerlijk licht.
Maand 10: Zielenopdracht en hoger bewustzijn. Authentieke kracht verinnerlijken, bestaansrecht.
Ga naar de website om meer te lezen: https://vrouwenkrachtacademie.nl/online-jaarprogramma/
Angsten en depressies, Bevrijding, Burn-out, De innerlijke criticus, De Pleaser, Energieniveau, Meer energie, Move to new
Na een drukke dag kun je als hooggevoelige vrouw totaal uitgeblust thuiskomen. Dan wacht het thuisfront op je en moet je nog boodschappen doen en eten koken en heb je afspraken ‘s avonds. Of je moet de kinderen nog verzorgen en naar bed brengen, voordat je eindelijk op de bank neer kunt ploffen. Het liefst zou je je hoofd op een kussen neer willen leggen… Herken je dit?
Hoe reguleer je je energie gedurende de dag beter… Dat is de kunst. Veel mensen kijken pas naar hun energielevel als het al te laat is, als ze al moe zijn. Dan kun je dit bijna niet meer terugdraaien, alleen nog erger voorkomen, door direct in te grijpen. De kunst is om je energielevel gedurende de dag te reguleren, beslissingen te nemen over wat je wel of niet moet doen, wel of niet moet eten, hoe je er wel of niet in gaat staan vanuit je volle bewustzijn.
Als je voortdurend de lat heel hoog legt, zul je eerder uitgeput raken dan wanneer je een project uitvoert en daar volledig je aandacht aan besteedt, in plaats van dat je 10 dingen tegelijkertijd doet en je aandacht versnipperd is. Grote kans dat je energie dan ook versnipperd raakt. Als je junkfood gaat eten, snelle suikers en koolhydraten omdat je moe bent, reken er maar op dat je je na een uur nog vermoeider zult gaan voelen. Als je te veel ja zegt op wat anderen aan je vragen, ren je jezelf op een gegeven moment ook voorbij. Voor wie ben je dan aan het leven?
Als hooggevoelige weet je ook dat je anders reageert op situaties. Je hebt een ander zenuwstelsel, waardoor prikkels en ervaringen heel anders bij je binnenkomen, je beleeft situaties dieper, intenser en je hebt langere verwerkingstijd nodig. Houd rekening met jezelf en las gedurende de dag kleine pauzemomenten in, waarin je even tot jezelf kunt komen en je zenuwstelsel kunt kalmeren. Als je op je werk bent, kun je dit ook op het toilet doen, een paar minuten is voldoende.
Hoe begin je je dag dan?
Als je wakker wordt, blijf dan eerst gewoon een paar minuten liggen, je voelt hoe ontspannen en warm je lichaam aanvoelt. Je doet een bodyscan, je voelt je ademhaling, je hebt dan nog geen gedachtegangen, er is even niets, er bestaat in die enkele ogenblikken geen tijd en ruimte, maak daar gebruik van, adem de nieuwe dag in.
Benoem je intentie voor die dag; waar wil jij vandaag je aandacht op richten, waar wil je aandacht aan geven vandaag?
Rek je lekker uit, doe het krachtige energieprogramma, waardoor je je oplaadt, verbindt en energetisch de hele dag beschermt.
Sluit nog even 5 minuten je ogen en maak contact met je fysieke lichaam, je energielichaam, Moeder Aarde, je hogere zelf, je gidsen en engelen, het maakt niet uit of je er nu wel of niet in gelooft, ze zijn er. Activeer dan je hartsbewustzijn door je hand op je hart te leggen en daar de woorden: liefde, heling en dankbaarheid als zaadjes in te planten. Dit gaat je veel brengen op de langere termijn.
Dan sta je pas op. Je zult merken door elke ochtend een kwartiertje extra tijd en aandacht aan jezelf te besteden je dagen er heel anders uit komen te zien. Veel bewuster, veel meer leven vanuit zelfliefde en dankbaarheid en veel energieker kom je de dag door. Dan zul je óók merken dat je gedurende de dag dat fijne gevoel niet wilt kwijtraken en je daarom andere, betere keuzes zult maken. Eerder nee zult zeggen tegen anderen omdat je je energie goed bewaakt en zo ook je grenzen in de gaten houdt. Je leert je energie veel beter te verdelen, waardoor je ook gedurende de dag momenten uit zult kiezen om je opnieuw te verbinden met dat ontspannen gevoel, dat je zomaar op kunt roepen. En dat zal zeker effect hebben op je algehele uitstraling, je dagindeling en zelfs je relaties.
Op momenten dat je vol zit, blaas je de energie krachtig op, zet je deze buiten je energielichaam en je maakt verbinding met Moeder Aarde waarna je zegt: “Moeder Aarde wil jij je met mij verbinden en mij komen gronden, vandaag, de hele dag. Wil je gedurende de dag alle zware energie die ik van anderen op pik en de zware energie van mezelf helpen loslaten en afvoeren op de automatische piloot, de hele dag? Dank je wel.”
Probeer het maar eens uit, het werkt als een ‘tierelier’.
Nóg meer waardevolle tips:
- Zorg dat je elke dag voldoende nachtrust krijgt.
- Eet gezond en in de avond licht verteerbaar.
- Reguleer de stress in je leven, wissel spanning en ontspanning af.
- Wandel vaak in de natuur.
- Zet de wifi uit als je hem niet gebruikt, en altijd in de nacht! Wifi is een aanslag op je energiehuishouding.
- Zet de telefoon uit als je rust wilt. Leg je telefoon ‘s nachts buiten de slaapruimte.
- Laad zo vaak mogelijk je accu op, door activiteiten te doen die je echt leuk vindt en de mensen op te zoeken waar je blij van wordt.
- Leef niet alleen vanuit je hoofd, maak gedurende de dag regelmatig contact met je lichaam.
- Blijf zo veel mogelijk lachen, dit werkt op alles in jou door.
- Kies bewust je activiteiten en je gedachten uit: geven ze energie of kosten ze energie, voor nu en op de lange termijn?
- Begin de dag met een intentie en leef hier naar.
- Neem voldoende rust, ’moe is moe’. Luister naar je lichaam, je lichaam kan niet liegen.
- Plan voor jezelf tijd in waarin je je helemaal op kunt laden, wacht niet totdat je al erg moe bent, maar doe het preventief, zodat je niet zo moe hoeft te worden.
- Ga iets zinnigs doen met je tijd! Dat geeft meer energie en levenslust dan ‘bankhangen’.
- Als je voelt dat je ineens heel moe wordt na contact met een ander persoon, ga zo snel mogelijk weg en blaas de energie van de ander als het ware op, waardoor je deze buiten jezelf plaatst.
- Als je niet goed in je eigen energie kunt blijven, kun je emoties en gedachten van iemand anders oppikken, deze kunnen aanvoelen als die van jezelf. Leer het mijn en dein te onderscheiden. Door langdurig het energieprogramma te volgen, blijf je steeds beter in je eigen energielichaam en wordt dit steeds krachtiger, waardoor anderen niet meer zo gemakkelijk in jouw ruimte kunnen komen. Dit is een kwestie van bewust trainen.
- Ga zoveel mogelijk met gelijkgestemden om, mensen die ook hooggevoelig zijn, kosten het minste energie omdat je elkaars ’taal’ spreekt. Je hoeft niet uit te leggen hoe jij dingen beleeft en verwerkt.
- Leg elke avond even je hand op je hart en loop de dag eens even na en haal de momenten naar voren waar je je dankbaar voor voelt.
- Wees dankbaar voor je hooggevoeligheid en als je de juiste tools aan leert, zal het voor jou gaan werken!
- In het jaarprogramma leer je hoe je precies kunt opladen onder gelijkgestemden en krijg je krachtige en waardevolle tools mee, die je in je dagelijkse leven kunt inzetten als hooggevoelige vrouw.
Binnen het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen werken we heel bewust keer op keer op het opnieuw programmeren van je gedachten en gedragspatronen. De pijn van je gekwetste innerlijke kind ga je leren helen. Dit komt je relaties ten goede en heeft zelfs positieve invloed op je werksituatie. Hierdoor leer je ook weer voelen en kun je je hooggevoeligheid goed ontwikkelen, zodat je het positief kan gebruiken in je leven. Wil je meer weten kun je een telefonisch intakegesprek aanvragen. Lees hier meer> .