Interne veiligheid – Deel 3

Interne veiligheid – Deel 3

Als je de veiligheid extern zoekt, kan het zijn dat je die veiligheid zoekt in relaties, in contacten met anderen en dat deze mensen jou moeten bevestigen. Je zoekt vaak mensen uit die dit ook daadwerkelijk doen en je bijvoorbeeld zeggen hoe leuk of hoe grappig je bent. Wanneer je altijd maar probeert om hieraan te voldoen, kun je je ontzettend onveilig gaan voelen wanneer je een keer niet zo gezellig of grappig bent. Je kunt dan werkelijk het idee hebben dat je er niet mag zijn. Dat is heel vermoeiend en dat kan je volledig uitputten. Het duurt dan steeds langer om je op te laden om vervolgens weer bevestiging te zoeken. Je komt dan eigenlijk in een neerwaartse spiraal terecht. Eigenlijk zoek je dan bevestiging op je bestaansrecht, buiten jezelf. En dat doet pijn. Eigenlijk is dit nog het kleine meisje in je die dit verlangen heeft.

Lees hier eerst Deel 1 en Deel 2 over interne veiligheid.

Elk moment dat je tot actie overgaat om die externe veiligheid te bevestigen, ontkracht je jezelf. Je geeft daarmee zelf eigenlijk de boodschap: ‘Ik ben het niet waard’, ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘Ik hoor er niet bij.’ Want stel dat de persoon die jou bevestigt hiermee stopt….wat gebeurt er dan met jou?

Wat gebeurt er dan met jou en de relatie met die persoon?
Wijs jij die persoon dan af omdat diegene jou niet meer geeft wat jij nodig hebt?
Ben jij wel zo eerlijk, zuiver en oprecht, wanneer je gezellig en grappig gevonden wil worden om zo de liefde en bevestiging van iemand te krijgen?
Of is dat jouw gekwetste kinddeel die dit doet?
Is het jouw gekwetste kinddeel dat op die manier relaties aangaat met de persoon of personen om zich heen?

Wanneer je in je volwassen deel stapt, zou jouw volwassen deel dan ook hierom vragen? Wat voel je dan eigenlijk? Voel je je dan krachtiger worden of zwakker? En als je je zwakker voelt, waar denk je dan aan en heb je er nog zin in om dit te blijven doen? En hoe zou je dit kunnen oplossen? Hieruit kunnen stappen? Misschien voel je je krachtiger, maar dat is misschien niet de energie die je wilt, omdat je dit gevoel van bevestiging door manipulatie hebt bereikt. Hoe fair ben jij dan bezig en ben je bereid daarmee op te houden? Ben je bereid om je echt te laten zien zoals je bent? Ben je bereid te voelen dat een ander dingen van jou voelt of ervaart die niet zo prettig zijn? Kun je dat handelen? En hoe ga jij met jezelf om als een ander jou even niet zo gezellig of aardig vindt? Hoe ga jij dan met jezelf om?

Dat is de kern. Hoe jij altijd met jezelf omgaat, is hoe jouw leven eruit ziet, hoe jouw relaties eruitzien, hoe jouw interne veiligheid is ontwikkeld. Door jezelf helemaal niet meer af te wijzen en er gewoon mag zijn zoals je bent. Dat jij jezelf ok vindt en je identiteit niet meer bevestigd hoeft te zien in de buitenwereld. Dat is zelfrespect. Om continu een kunstje te moeten doen, om identiteitsbevestiging op je bestaansrecht te krijgen, dat is nogal wat. Dat is heel pijnlijk en geeft heel nare gevoelens. Je kunt je dan gaan afvragen of dit wel is hoe jij je leven wilt, of jij dit bent. Daardoor kun je gaan ontwaken en ga je zien dat je kunt ophouden met jezelf af te keuren. Dat je geen vriendschappen of relaties moet aangaan om de liefde buiten jezelf te zoeken. Om liefde te krijgen. Om identiteitsbevestiging te krijgen.

Als je merkt dat veel vriendschappen hierop zijn gebaseerd, kun je jezelf in dit ontwakingsproces heel alleen voelen wanneer je die vriendschappen los gaat laten. Je moet dan leren om bevriend te worden met jezelf. Dat kan een enorme strijd zijn. Dat interne gevecht met jezelf laat je zien dat je eerst eigenlijk in gevecht was met de wereld om je heen. Wat je jezelf aandoet, doe je namelijk ook de ander aan. Je doet het allemaal zelf. Door meditatie en door te gaan luisteren naar de stem van je ziel, kun je uit die oude conditioneringen van programmering van het overlevingsmechanisme stappen. Je kunt dan uit die oude gedragspatronen stappen door nieuwe positieve karresporen aan te gaan leggen, door deze 21 dagen te herhalen en deze programmatie te laten beklijven.
Uit je overlevingsmechanisme stappen is echt een besluit dat je neemt. En om te zorgen dat we in beweging te komen, moet de pijn hiervoor enorm groot zijn. Maar eens bewust, kun je niet meer terug naar onbewust.

Je kunt zoveel tools toepassen, maar als jij jezelf blijft afwijzen werkt het niet. En dat is niet alleen in je hoofd, over hoe je over jezelf denkt, dat gaat ook over hoe jij wilt dat anderen met jou omgaan op een respectvolle manier. Wat jij toelaat of niet toelaat binnen jouw grenzen. Maar het gaat ook over wat je eet, ook hierin kun je wel of niet respectvol met jezelf omgaan. Het eten van goede vegetarische, biologische voeding is heel belangrijk, omdat ongezonde voeding je mind ontzettend kan vertroebelen en verdoven. Als jij voortdurend heel veel stress hebt en veel te hard werkt zonder te herstellen, of te kort of slecht slaapt, ga je ook niet respectvol met jezelf om. Dit heeft alles te maken met het al dan niet tot volledige ontwikkeling laten komen van je interne veiligheid. Jij bepaalt hoe jij in het leven wilt staan en hoeveel potentie van jou ontplooid mag worden en naar buiten mag komen.

Jij bepaalt ook zelf hoe snel dat gaat. Je kunt jezelf ook blijven saboteren, om vervolgens nooit volledig tot die ontplooiing over te gaan. Je moet zelf echt de knop omzetten. Als je helemaal niet meer voelt wie je zelf bent en alles buiten jezelf zoekt als oplossing voor jouw innerlijke staat van zijn, kan daarmee kan het ontwaken van een hoger bewustzijn ontstaan.

Bevestig jezelf, door tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben ok’, ‘Ik ben goed genoeg’, ‘Ik hoor erbij’, ‘Ik mag mijn plek innemen’, ‘Ik ben het waard’ en vooral ‘Ik ben veilig’.
De laatste is een enorme. Kijk dan ook letterlijk om je heen naar de feiten. Ben je werkelijk veilig? Zodat je brein het via je ogen kan registreren. Dit zorgt ervoor, met je hand op je hart, dat je hormonen direct veranderen in je brein, waardoor je werkelijk die ontspanning in je lichaam weer kunt voelen en ervaren. Op die manier kun je je interne veiligheid vergroten. Hoe langer je hiermee bezig bent, hoe sterker dit gevoel wordt. Ga hier vooral mee aan de slag en probeer daarbij ook prikkels die jou een onveilig gevoel geven te vermijden. Probeer je even af te sluiten van alles wat stress geeft en ervaar wat het met je doet om de veiligheid in jezelf te zoeken.

Onderzoek ook je relaties met mensen. Hoe transparant en open ben jij werkelijk naar anderen? Of please jij de ander graag voor identiteitsbevestiging op jouw bestaansrecht? Als jij de kwaliteit van je leven wilt verbeteren, is het jouw eigen taak om dit als volwassene aan jezelf te geven. Je kunt werkelijk uit deze spiraal stappen, om geen bevestiging van buitenaf meer te vragen of te zoeken. In het begin is dat heel moeilijk, maar iedere keer als je die bevestiging niet meer zoekt, zul je ervaren dat je je kracht weer gaat voelen. Je kunt dan niet in één keer; dat mag je leren, dat mag je onderzoeken, dat mag je oefenen.

Corrigeer jezelf, maar wees hierbij niet te streng voor jezelf. Signaleer het en herstel jezelf, neutraal en zonder oordeel. Op het moment dat je het doorhebt, vergroot je je bewustzijn. Zo zwak je jezelf niet af, maar bouw je aan vertrouwen in jezelf. Hoe groter je zelfvertrouwen wordt, hoe meer innerlijke kracht aanwezig is en naar buiten kan komen. Dat is meteen een koppeling met de interne veiligheid, die van hieruit ontstaat. Zodra dit begint te groeien, voelt het heel fijn. Je transformeert dan van de 3e dimensie, het egobewustzijn, door de 4e dimensie, naar de 5e dimensie, het hartsbewustzijn. En dat is werkelijk een andere staat van zijn, met rust, creatiekracht en manifestatiekracht. Dat betekent dat je je ego echt bewust moet maken. Met een volledig ontwaakt bewustzijn, krijg je een heel andere levenservaring.

Tips voor interne veiligheid:

  • Kijk heel nuchter en rationeel naar de feiten. Ben je in gevaar of niet? Als dit niet zo is, kun je jezelf geruststellen. Of is er eventueel iets aangeraakt wat een oude pijn oproept? Dan heb je een heel ander perspectief dan de realiteit waar je in zit. Leer echt naar de feiten te kijken en kleur ze niet in vanuit slachtofferschap of drama.
  • Zeg zo vaak mogelijk tegen jezelf: ‘Ik ben veilig’ en creëer daarmee een nieuw karrespoor of gedachtepatroon in je hersenen.
  • Als je angst ervaart, stel jezelf dan gerust.
  • Onderzoek je angst in de realiteit en dwing jezelf om naar de feiten te blijven kijken, vooral als je emoties het dreigen over te nemen. Train jezelf hierin om uit dat deel te stappen en jezelf te corrigeren, zonder oordeel.
  • Leg je hand dan op je hart en plant de woorden: liefde, heling en dankbaarheid en laat je hart opzwellen bij iedere inademing en adem alles uit wat je los wilt laten.
  • Op het moment dat je veel angst ervaart, kijk je in de spiegel en noem je je voor- en achternaam.
  • Strijk met je handen over je lichaam om ervoor te zorgen dat je contact houdt met jezelf.
  • Vraag aan Moeder Aarde: ‘Wil je met mij komen verbinden en mij komen gronden, de hele dag?’
  • Wees ook bereid om opnieuw vertrouwen te hebben in jezelf, in het leven, in andere mensen. Om positieve ervaringen te creëren. Als je de rest van je leven in angst blijft zitten, doe je jezelf heel veel pijn. Je ontkent hiermee je bestaansrecht, door je macht van jezelf uit handen te geven. Anderen zijn er niet voor geboren om jou gelukkig te maken, dat is iets wat je zelf moet doen.
  • Wees lief voor jezelf als het een keer niet lukt, maar onderzoek dan hoe je het een volgende keer kunt aanpakken en welke valkuilen er zijn.

Op 1 september start het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij.

In je hart uit je hoofd: Jaarprogramma met begeleiding, supervisie, coaching en opstellingen:

Elke maand is er met je groep een supervisieavond en 5 livedagen, elke maand is er coaching die je in kunt plannen via de agenda in je ledensite, je kunt zo vaak als je wilt een opstelling erbij boeken bij Tamara. Het jaarprogramma is deels online en deels met een aantal contactmomenten per maand. Dit vul je in naar eigen behoefte.

Maand 1: Energieprogramma en ontladen van pijnlichaam met 5-minuten regel, ontladen pijnlichaam. Verlangen voelen en intentie.

Maand 2: Emoties en gevoelens, herschrijven verhaal van je verleden, loskomen slachtofferschap.

Maand 3: Interne veiligheid, je plek innemen, innerlijke rust vinden, werken met je energieveld.

Maand 4: Karresporen; 21 dagen programma, opsporen en omzetten van negatieve overtuigingen. Compassie, vertrouwen en loslaten.

Maand 5: Innerlijke criticus, angsten.

Maand 6: Innerlijke criticus, grenzen en begrenzen.

Maand 7: Innerlijke kind en lichaamsbewustzijn.

Maand 8: Innerlijke kind en je vrouwenlijn.

Maand 9: Hartsbewustzijn, intuïtie en versterk je innerlijk licht.

Maand 10: Zielenopdracht en hoger bewustzijn. Authentieke kracht verinnerlijken, bestaansrecht.

Via de link kun je alles erover lezen: https://vrouwenkrachtacademie.nl/jaartraining

Interne veiligheid – Deel 2

Interne veiligheid – Deel 2

Welke boodschap heb jij onbewust opgepikt in je kindertijd in je gezinssituatie? Dit zijn nu de grondovertuigingen die je leeft. Onveilige gevoelens die je toen ervoer kunnen nu nog steeds ervaren worden als een gebrek aan interne veiligheid.

Het kan zijn dat je door de dingen die je vroeger hebt meegemaakt al heel lang in een overlevingsmechanisme zit. Daaromheen zijn denk- en gedragspatronen vast gaan zitten. Want hoe je denkt, zo gedraag je je. Hierdoor ben je gewend om je aandacht voortdurend buiten jezelf te leggen, je checkt of alles wel ok is, of iedereen wel rustig is, of mensen jou goed behandelen, of je niet uitgesloten wordt, of je erbij hoort, of je er mag zijn. (Lees hier Deel 1 Interne veiligheid)

Dat hangt ervan af wat jouw grondovertuiging is in wat jij vroeger als kind hebt ervaren en welke boodschap jij hebt opgepikt door jouw gezinssituatie, door het contact met je ouders, met de dingen die je hebt ervaren, met de dingen die je wel hebt verwerkt of nog niet hebt verwerkt. Als het voor jou als kind zijnde niet veilig genoeg was, dan zijn deze heel krachtige denk- en gedragspatronen bij je ontstaan. Zeker als je daarna een aantal keer soortgelijke gebeurtenissen in je leven hebt meegemaakt, die deze patronen bevestigen.

Je hebt dan karresporen in je hersenen aangemaakt, waarop die overtuigingen zich voortdurend herhalen. Dat is een gedachtepatroon. Onbewust hebben wij dat helemaal niet door en daarom is het ontzettend belangrijk om regelmatig, een paar keer per dag, ‘Ik ben veilig’ tegen jezelf te zeggen, hand op je hart, adem in je hart, om je amygdala helemaal uit te zetten. Om je hormonen in balans te brengen en het oxytocinegehalte enorm hoog te maken. Dat is ook heel goed voor je immuunsysteem. Echte veiligheid, waarop je werkelijk kunt vertrouwen, dat zit binnenin jou. In jezelf.

Het is echt dat vertrouwen in jezelf. Door veel negatieve overtuigingen zijn we zo gewend dat we onszelf afwijzen. Als je jezelf heel vaak, bewust of onbewust, afwijst voel je je ook niet zo veilig in jezelf. Als je jezelf vaak uit gewoonte afwijst of bekritiseert, dan voel je je ook niet veilig en op die manier houd je die actieve amygdala in stand, waardoor je volledig uitgeput raakt. Je bent heel moe, je reageert heel scherp op je omgeving, Je kunt slecht slapen, je raakt de verbinding met jezelf kwijt in je lijf, ontspanning is heel moeilijk en je leeft eigenlijk continu op de toppen van je zenuwen. Je leeft dan op adrenaline en weet vaak niet beter. Als je dan tot rust komt, kun je erachter komen hoe gesloopt je lichaam voelt en hoe vermoeid je brein voelt. Je kunt je niet meer concentreren door een overactieve amygdala en adrenaline. Je maakt voortdurend cortisol aan. Dit is een enorme aanslag op je lichaam.

In de stress situatie waarin we nu wereldwijd verkeren, is het heel belangrijk voor je gezondheid om hier iedere dag even aandacht aan te schenken. De stress verzwakt je immuunsysteem enorm en dat betekent dat jouw lichaam geen energie stopt in het opbouwen en herstellen van haar cellen, maar continu aan het overleven is en op scherp moet staan. Hier mag je echt vanuit je bewustzijn op gaan letten; je hebt hier zelf de controle over. Ga dit zelf onderzoeken en ervaar hoe je door een eenvoudige oefening als hierboven al heel veel kunt doen.

Lees ook deel 3 van de informatie (van de drie delen) over interne veiligheid.

Op 1 september start het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij in Amsterdam en Eindhoven voor de live-jaargroep.

In je hart uit je hoofd

Jaarprogramma met begeleiding, supervisie, coaching en opstellingen:

Elke maand is er met je groep een supervisieavond en 5 livedagen, elke maand is er coaching die je in kunt plannen via de agenda in je ledensite, je kunt zo vaak als je wilt een opstelling erbij boeken bij Tamara. Het jaarprogramma is deels online en deels met een aantal contactmomenten per maand. Dit vul je in naar eigen behoefte.

Maand 1: Energieprogramma en ontladen van pijnlichaam met 5-minuten regel, ontladen pijnlichaam. Verlangen voelen en intentie.

Maand 2: Emoties en gevoelens, herschrijven verhaal van je verleden, loskomen slachtofferschap.

Maand 3: Interne veiligheid, je plek innemen, innerlijke rust vinden, werken met je energieveld.

Maand 4: Karresporen; 21 dagen programma, opsporen en omzetten van negatieve overtuigingen. Compassie, vertrouwen en loslaten.

Maand 5: Innerlijke criticus, angsten.

Maand 6: Innerlijke criticus, grenzen en begrenzen.

Maand 7: Innerlijke kind en lichaamsbewustzijn.

Maand 8: Innerlijke kind en je vrouwenlijn.

Maand 9: Hartsbewustzijn, intuïtie en versterk je innerlijk licht.

Maand 10: Zielenopdracht en hoger bewustzijn. Authentieke kracht verinnerlijken, bestaansrecht.

Ga naar de website om meer te lezen: https://vrouwenkrachtacademie.nl/online-jaarprogramma/

Interne Veiligheid – Deel 1

Interne Veiligheid – Deel 1

Herken je dit? Dat je bevestiging zoekt bij anderen, door in een gesprek met de ander steeds te checken of dat wat je doet ok is? Dat je je voortdurend aanpast aan een ander om je veilig te voelen? Veel mensen zoeken hun veiligheid voortdurend buiten zichzelf. Werkelijke veiligheid zit van binnen, maar wanneer je nog volop in je overlevingsmechanisme zit dan kan het zijn dat je die veiligheid buiten jezelf zoekt.

Vaak zijn het onze gedachten die ervoor zorgen dat wij ons niet veilig voelen. Gedachtengangen refereren aan het verleden, aan eerdere ervaringen die je hebt opgedaan. Een situatie in het hier en nu, kan je dus herinneren aan een onveilige situatie in het verleden, waardoor je op dit moment weer die oude, onveilige gevoelens ervaart. Hoewel het dan slechts een trigger is van een ervaring uit het verleden, denkt jouw brein dat het zich in het hier en nu afspeelt. Zo wordt automatisch de huidige situatie als onveilig ervaren, terwijl het een trigger is in ons lichaam van oude emoties die worden aangeraakt.

Vanuit het overlevingsmechanisme ben je gewend om de omgeving voortdurend te onderzoeken en ben je op zoek naar die veiligheid buiten jezelf. Je wilt de controle houden. Vaak heb je een sterke controleur in je hoofd, net als de innerlijke criticus één van alle ikken die we hebben, die de controle wil, overzicht houdt en in de gaten houdt of jij wel veilig bent. Wanneer je getriggerd wordt en je onveilig voelt in de buitenwereld, nemen je innerlijke criticus en de controleur de hoofdrol in jouw leven in. Dat kan zijn in relatie tot een ander, maar dat kan ook een situatie zijn die groter is: het wereldgebeuren, de situatie in je land, staat van oorlog, angsten, ziekte, of andere dingen die we hebben ervaren.

Het kan zijn dat je daardoor geraakt wordt en dan gaat je amygdala aanstaan. Je amygdala is een klein deel in je primaire brein en als deze geactiveerd is, sta jij op scherp, waarop jouw lichaam reageert met een vlucht-, vecht- of bevriesrespons. Als je amygdala eenmaal is aangegaan, ga je adrenaline aanmaken, waardoor je lichaam ervaart dat je in gevaar bent. Dat kan ook al door een gedachtegang komen, of door zo’n trigger van buitenaf of van binnenuit, waarop jij dénkt bang te zijn, of dénkt dat jou iets overkomt, ook dan springt jouw amygdala aan.

Op dat moment vernauwt jouw brein zich en kun je eigenlijk niet meer helder, rustig en overzichtelijk nadenken. Jouw lichaam staat dan direct ingesteld op overleven en dus op vluchten, vechten of bevriezen, of een combinatie hiervan. Dan zorgt jouw lichaam voor de aanmaak van de hormonen adrenaline en cortisol, dat jij kunt vechten, heel hard weg kunt rennen of kan bevriezen om te overleven. Duizenden jaren geleden, toen onze voorouders nog hard moesten rennen en vluchten voor grote roofdieren, was dit vernauwde brein nodig om te kunnen overleven.

Nu is de situatie zo dat wij niet meer letterlijk fysiek in gevaar zijn, maar het brein kent geen onderscheid tussen een spannende film op tv of een werkelijke levensbedreigende situatie. Wanneer we een film zien die heel erg eng of spannend is, dan reageert ons brein op dezelfde manier dan wanneer we werkelijk fysiek bedreigd zouden worden en in een noodsituatie zouden komen. Op die manier staat de amygdala in onze tijd, in hoe wij nu leven, voortdurend aan. Hij krijgt bijna niet de kans om uit te gaan, zeker nu met zoveel spanning in ons leven, in deze stressvolle tijd. We hebben allemaal onze eigen respons.

Wat is jouw reactie in een stress situatie? Ben jij een vechter, iemand die vlucht (of in je hoofd vlucht), bevriest, of is het een combinatie van twee? Welke herken je? Het is belangrijk om te weten, zodat je een stressreactie herkent van jezelf. Als je primaire brein aangaat, kun je niet meer helder en overzichtelijk denken en al zeker niet relativeren.

Door je interne veiligheid te vergroten, kun je leren je amygdala weer uit te zetten. Dat kun je doen door een ander hormoon in actie te laten komen: oxytocine. Oxytocine, ook wel het knuffelhormoon genoemd, maak je heel eenvoudig aan door je linkerhand op je hartchakra te leggen. Met je hand op je hartchakra adem je naar je hand toe, laat je je hart helemaal opzwellen en adem je uit door je mond. Je vertraagt je ademhaling. Voel maar eens wat je voelt. Voel maar eens wat je waarneemt in je lichaam, zelfs na drie ademhalingen. Je activeert hiermee je hartsbewustzijn.

Dit is eenvoudig, maar magisch en heel effectief. Leg zo vaak mogelijk, wanneer je kunt, je hand op je hart. Dat kun je eigenlijk te allen tijde doen, waar je ook bent. Dit is een heel krachtige manier om je amygdala uit te zetten en je veel beter te gaan voelen. Vertel jezelf dat je veilig bent en kijk naar de feiten. Kijk maar eens om je heen, zodat je brein via je ogen signaleert dat het echt veilig is. Jouw lichaam moet kunnen waarnemen. Ben jij nu in levensgevaar? Nee. Zo breng je je lichaam op een eenvoudige manier tot rust. Adem met je hand op je hartchakra de woorden: liefde, heling en dankbaarheid in je hart. Deze drie woorden zijn de woorden met de hoogste trillingsfrequentie.

Hier lees je deel 2 over interne veiligheid.

Op 1 september start het jaarprogramma voor hooggevoelige vrouwen waar we de eerste maanden werken aan interne veiligheid. Dat is de basis van ons bestaan. Zonder interne veiligheid heb je geen fundering in jezelf en voelt het heel naar. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij.

We hebben de nodige lessen te leren.

We hebben de nodige lessen te leren.

Duisternis geeft ons het gereedschap dat we nodig hebben om ons pad te volgen.

Sommige duisternis is nodig om ons te vormen tot de persoon die we moeten worden.

Ik denk dat soms als we een beetje van het pad afwijken er iets gebeurt om ons voort te duwen.

En normaal gesproken is het niet erg prettig om onze aandacht te trekken.

We moeten ook in het licht leven om alle duisternis te kunnen waarderen.

Als het leven alleen maar donker was, zouden we niet begrijpen dat er licht kan zijn.

En in het licht vinden wij onze vrede.

Als ik terugkijk en denk aan degenen die hebben bijgedragen aan mijn donkere momenten, koester ik geen wrok of haat.

Ik zie dit als een proces van het leven.

Een proces dat noodzakelijk is om mijzelf te kunnen worden.

Te ontdekken wie ik ben in alle vormen.

Van licht naar donker en terug.

Zonder de duisternis zou het zo moeilijk zijn om empathie en medeleven te tonen voor een ander op een echte manier.

Omdat ik anders deze gevoelens niet zou kennen.

En zonder deze ervaring zouden we niet de kracht hebben om een andere ziel te helpen helen.

Of compassie te voelen en tonen.

Een ander te helpen het licht te vinden.

Door je eigen licht vanuit volle bewustzijn te laten schijnen.

Omdat je zelf in het donker bent geweest.

En hun weg naar innerlijke vrede te vinden.

Omdat ik mijn innerlijke vrede heb gevonden, in de duisternis.

In het vol aanvaarden daarvan.

Dan koppel ik mijn identificatie los.

Nadat ik heb ontdekt dat ik het niet ben, vanuit mijn wezen, maar dat het een onderdeel van mijn ego is.

We hebben mensen nodig die ons begrijpen en die zich dan ook kunnen verbinden met alles wat er is.

Een verbinding kunnen maken van we als echt zien.

Zo binnen, zo buiten.

Zo boven, zo beneden.

We zijn zowel leraar als leerling in dit leven.

Blijf in nederigheid.

Blijf open staan voor leren.

Zodra je zegt, ik weet het al, zit je vol in je ego.

Niet verbonden met je ziel en je lichaam.

Dan ben je opgestegen.

Vanuit een overlevingsmechanisme, om je beter te voelen, omdat je de donkerte dan onderdrukt.

We hebben de nodige lessen van anderen te leren.

Zij zijn de spiegels van waar we nog naar mogen kijken in onszelf.

Dat maakt allemaal deel uit van het proces van groei en hoger bewustzijn en vooral hartsbewustzijn.

Iets waarvan ik geloof dat we hier zijn om dat te doen, dat groeien in liefde en begrip.

Hoe donker deze tijden ook zijn.

Ook dit is een bijzondere tijd.

Je bent vrijwillig naar Aarde gekomen om hier nu te zijn.

Misschien ben je dat vergeten.

Daarom herinner ik je er even aan.

Jij hebt dit gekozen.

Neem het volledig en maak wijze keuzes.

Alleen keuzes die voor jou belangrijk zijn.

Niet meelopen met anderen.

Keuzes die je nu maakt, kunnen je je zielen leven geven of egopijnen veroorzaken.

Dit is een hele bijzondere tijd.

We gaan naar een nieuwe Aarde op dit moment.

Het oude moet losgelaten worden en word zichtbaar.

Zo buiten, zo binnen.

Ik hou van jou.

Bevrijd van angsten en depressie

Bevrijd van angsten en depressie

Wist jij  dat angsten en depressies gedachtegangen zijn waar je in bent gaan geloven? Een lange periode dacht ik echt dat ik zo was, gevoelens van waardeloos zijn, geen toekomstperspectief meer zien. Ik had het in feite eigenlijk opgegeven, ik, die altijd zo veel vechterslust had. Ik was bij de pakken neer gaan zitten en wilde me nergens meer verantwoordelijk voor voelen ook niet voor mezelf. Ook niet voor mijn leven. Ik dacht dat ik er nooit meer uit zou komen en dat dat het was. Ik dacht dat echt. Ik geloofde dat toen ook. Het leek een uitweg. Voor mijzelf en voor mijn leven. Maar dat was niet zo, door mezelf opnieuw te programmeren, leerde ik voor altijd vrij te blijven van mijn angststoornis en chronische depressie. Ik vertel jou graag hoe dit werkt in jezelf.

Maar een depressie of een burn-out hebben krijgen is nog steeds een soort taboe. Iets waar mensen zich vaak voor schamen. Het is volksziekte nummer 1 inmiddels en dit wordt bij de huisarts opgelost met een pilletje. Ik heb zelf nooit dat pilletje geslikt, ik ben op een gegeven moment aan de slag gegaan met nieuwe patronen creëren in mijn leven, ik moet het beter uit leggen: Ik heb zelfs nieuwe gedachtebanen (karrensporen) aangemaakt in mijn hersenen die ervoor zorgen dat ik niet meer in een depressie, depressieve klachten of burn-out terecht kom.

Ik ga je een stukje vertellen over mijn complete verhaal waar ik me heel lang voor heb geschaamd, maar nu niet meer. Nu help ik door middel van mijn trainingen er anderen ermee, waardoor het ook allemaal zin heeft gehad om dit proces zo goed te doorgronden.

20 jaar lang heb ik geleden aan een chronische depressie, naast 2 langdurige burn-outs van 3 jaar. In de aanloopperiode heb ik nog 3 korte burn-outs van een paar maanden waar bij ik al na een paar maanden aan het werk ging. Dit inclusief een angststoornis met paniekaanvallen van 2 jaar waardoor ik niet meer naar buiten durfde, eigenlijk niet meer onder de mensen durfde te komen. Sociale angst ervoer. Hierdoor heb ik ervaren hoe het was om in het diepe ‘donker’ van mezelf te zitten. Een lange periode dacht ik echt niets meer te kunnen, waardeloos te zijn, geen toekomstperspectief meer. Ik had het in feite eigenlijk opgegeven, ik, die altijd zo veel vechterslust had.

Ik was bij de pakken neer gaan zitten en wilde me nergens meer verantwoordelijk voor voelen ook niet voor mezelf. Ook niet voor mijn leven. Ik dacht dat ik er nooit meer uit zou komen en dat dat het was. Ik dacht dat echt. Ik geloofde dat toen ook. Het leek een uitweg. Voor mijzelf en voor mijn leven. Gewoon geen verantwoordelijkheid meer nemen, nergens over. Dat leek een uitweg, maar al snel kwam ik erachter dat ik in mijn eigen hel was beland. Ik stierf elke dag een beetje, maar dat wist ik toen niet, omdat het geleidelijk aan ging. Mijn ego-overlevingsmechanismes stierven elke dag een beetje af; en ja, dat was een gevecht. Een enorm gevecht in mijn hoofd. Net zoals dat bij iedereen gaat weet ik nu die hierin stapt.

Langzaam aan, ondanks paniekaanvallen en niet meer op willen staan, begon een deel in mij, ik denk achteraf gewoon mijn ziel (of engelen, gidsen of hoe je het noemen wilt) met me te communiceren. Ik vond dat in het begin erg verwarrend. Want het zei totaal het tegenovergestelde dan mijn ego. Mijn wezen zei me, dat ik me moest laten vallen. Dat heeft nog maanden geduurd voordat ik het kon. Dood en doodeng was het, maar ik viel. Ik viel zacht. Hè? Ik viel niet te pletter? Ik ging niet dood? Nee, het voelde zacht.

De val op zich liet mijn overlevingsmechanisme wankelen waardoor ik aan de slag kon met mezelf om alles wat ik in al die opleidingen die ik had gevolgd, ook had geleerd maar eens in de praktijk te gaan brengen. Ik durfde nog steeds niet naar buiten, dus was mijn eigen proefkonijn. Had ik niet bewust over nagedacht, het liep gewoon zo. Ik ging experimenteren met het aanleggen van nieuwe hersenbanen. Karrensporen, zo noem ik ze ook wel eens.

Ik ging experimenteren om nieuwe gewoontes te creëren. Ik las dat het 21 dagen duurde, voordat je hersenen een nieuwe baan konden aanleggen. Ik was gewoon nieuwsgierig en verwachtte eigenlijk niet zo veel. Maar na een maand deed ik datgene vanzelf wat ik 21 dagen lang elke dag had gedaan. Toeval dacht ik.

Nog een keer experimenteren met iets anders. Een maand later ging dat ook automatisch. Dat kon geen toeval zijn. Ik ging steeds verder en pakte op een gegeven moment ook mijn straatangst en depressie aan.

Ik ben er nu van overtuigd dat angsten en depressies negatieve gedachtegangen zijn, waarin je bent gaan geloven, die hele diepe karrensporen hebben en waarmee je je volledig bent gaan identificeren. Ik heb een paar jaar geleden de Vrouwenkracht Methode® ontwikkeld hoe je depressie, angsten en belemmerende overtuigingen kunt transformeren door heel bewust telkens een nieuw karrenspoor te creëren. Deze heb ik eerst zelf toegepast met groot resultaat. Daarna ben ik er met mijn groepen mee gaan werken en deze vrouwen hadden ook direct resultaat. Door middel van praktische uitleg en oefeningen kun je deze in de praktijk zelf gaan toepassen.

Ik werk ook met bekrachtigende rituelen, visualisaties en innerlijke opstellingen, maar vooral zelfonderzoek is het allerbelangrijkste. Je leert hoe je jezelf kunt helen. Ook werken we met krachtige energieoefeningen, waardoor je bewust wordt van hoe je je eigen veld kunt creëren en wat voor uitwerking dit heeft op je relaties, inclusief die met jezelf. Iedereen heeft haar eigen wijsheid, het gaat erom deze stem in jezelf opnieuw te horen en vanuit je eigen wijsheid te gaan leven en keuzes kunnen maken. Van hieruit zijn ook mijn jaarprogramma’s ontstaan.

Nu weet ik dat deze processen voor mij onmisbaar waren om het overlevingsmechanisme te kunnen transformeren naar wat ik noem: levens-mechanisme. Naar het leven toe, niet meer gedreven vanuit pijn. De pijn is getransformeerd, waarbij de essentie van mij, wie ik in wezen ben overbleef. Daarnaast kon ik nieuwe karrensporen maken van overtuigingen die me ondersteunen. Zo maakte ik er gebruik van en ik werd hierdoor eigenlijk steeds meer mezelf.

Zoveel mensen moeten nu deze informatie tot hun beschikking hebben. Het is belangrijk vrij te zijn van angsten en depressie en het kan!

GRATIS Kristallijn Activatie?

Haal de audio via MP3 op in je mailbox.
En ontvang ook onze verhalen en aanbod in je mailbox.